Lånet från det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management är en avgörande grundplåt för SAS i den skuldrekonstruktion som pågår sedan flygbolaget ansökte om konkursskydd i USA i juli.
“Med domstolens godkännande av vår DIP-finansiering tar vi ett viktigt steg framåt i vår Chapter 11-process", säger Anko van der Werff, vd för SAS, i ett pressmeddelande.
Tusentals återbetalningskrav återstår
Domaren i målet, Michael Wiles, är dock mycket tveksam till vissa delar av låneavtalet och kräver därför att SAS jurister ser över och justerar en del av punkterna under helgen, rapporterar den norska tidningen Dagens Næringsliv.
Lånet är uppdelat i två utbetalningar och låneavtalet ger Apollo rätt att konvertera lånet till aktier i SAS och kan även innebära att Apollo får delta i en eventuell nyemission när SAS i framtiden eventuellt avslutar den pågående skuldrekonstruktionen under amerikanskt konkursskydd.
I sin utfrågning av SAS jurister och banktjänstemännen bakom upplägget frågade domaren bland annat om upplägget inte skulle kunna skrämma bort potentiella budgivare på SAS och därmed förhindra en bättre finansiell lösning för bolagets långivare.
Samtidigt står det nu klart att flygbolaget senast den 15 september måste betala tillbaka de norska kunder som ännu inte fått sina pengar efter de flyg som ställdes in i samband med sommarens flygstrejk, rapporterar tidningen Aftenposten.
Den 21 augusti, en månad efter det att strejken var över, återstod fortfarande runt 8 000 av de totalt cirka 85 000 norska återbetalningskrav som kommit in.
Slipper straffavgifter
Till följd av den stora mängden ärenden och det faktum att bolaget vidtagit flera åtgärder för att hantera situationen har Luftfartstilsynet i Norge beslutat att SAS slipper straffavgifter. Man understryker dock att den 15 september ska betraktas som ett skarpt slutdatum för återbetalningarna.
SAS har de senaste åren drabbats av en rad ekonomiska bakslag som i början av juli fick bolaget att ansöka om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande.
Sparplanen som Anko van der Werff lanserade i våras under namnet "SAS Forward" drabbades av ett rejält ekonomiskt bakslag av flygstrejken i somras, som gjorde att bolaget mitt under högsäsong tvingades ställa in 3 700 flygningar. Strejken bedöms ha kostat SAS omkring 1,5 miljarder kronor.