KO kan ge så kallat KO-biträde i principiellt viktiga fall. När det gäller bedrägerier som drabbar äldre, och där banker vägrar ersätta dem, har KO kommit fram till att detta är ett sådant fall och att mer praxis behövs.
I somras kom en dom från Högsta domstolen som gav en bedrägeridrabbad äldre person rätt till ersättning. Den domen är dock inte vägledande i alla fall, och enligt KO behövs fler avgöranden som vägledning.
KO har därför beslutat att hjälpa en drabbad kvinna som lurats att swisha pengar till bedragarna. Den drabbade nekades ersättning från banken.
"Det är mycket viktigt att vi får en tydlig praxis även för de fall där den drabbade själv tryckt på bankdosan, swishat eller på annat sätt aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet", skriver Konsumentombudsman Cecilia Tisell i ett pressmeddelande.
KO-biträde innebär att myndigheten är konsumentens ombud i en tvist, och att staten står för rättegångskostnaderna om konsumenten skulle förlora målet.
Av Allmänna reklamationsnämndens (ARN) statistik att döma blir sådana bedrägerier allt vanligare. Under fjolåret mer än dubblerades antalet anmälningar som kom in till ARN:s bankavdelning, från 855 ärenden 2021 till 1 1721 ärenden 2022, rapporterar Dagens Juridik.
– Det är tydligt att det försämrade konjunkturläget och de ekonomiska effekter som är en följd av kriget i Ukraina och situationen i Ryssland har bidragit till ärendeökningen, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, till tidningen.