Mejerijätten Arla kan inte bevisa att reklamen om netto noll klimatavtryck stämmer. Därför stämmer Konsumentombudsmannen (KO) Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.
– Det är ett otydligt påstående för konsumenten. De förklaringar som Arla har får inte konsumenten information om, de står inte på framsidan. Då måste man vända på förpackningen, och vem gör det när man står och köper mjölk, säger Ida Nyström.
Hon förklarar att konsumenter kan få intryck av att produktionen av mjölken inte påverkar klimatet då den klimatkompenserats.
– Men det stämmer inte. Produktion av mjölk leder till växthusgaser, säger hon.
Effekter långt bort i framtiden
Om det blir som Arla vill med klimatkompensationen så ligger dock effekterna långt bort i framtiden, och effekterna är också förenade med stora osäkerheter, förklarar Ida Nyström.
Men Arla håller inte med Konsumentverket om att marknadsföringen är missvisande. Det rör sig om klimatkompensation, och det förklaras både på förpackningen och genom hänvisningar till hemsidan, understryker Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson.
– Netto noll är ett komplext begrepp, men det är också etablerat. Bland annat kommer det upp nu under klimatmötet Cop26.
Hon tycker att Arla har varit tydliga nog, och att de kunder som köper den ekologiska mjölken, som det handlar om här, är både kunniga och pålästa.
– Vi har kompenserat de utsläpp som mjölken ger upphov till, och vi har har använt tredjepartsexperter som räknat på certifierade projekt.
Välkomnar prövning
Hon tycker ändå att det är bra att marknadsföringen nu prövas.
– Det är jätteviktigt att företag som bedriver ett hållbarhetsarbete får kommunicera det, säger Victoria Olsson.
Ida Nyström konstaterar att många företag vill använda miljö- och klimatargument i sin marknadsföring, och att miljöpåståenden blir både vaga och otydliga.
– Vi har pågående tillsynsärenden för fler företag. Det här är ett stort problem. Det är viktigt att konsumenter ska kunna välja, säger Ida Nyström.