Den skärpta reduktionsplikten ställer krav på ökad inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Tanken är att stegvis öka inblandningen och på så vis minska koldioxidutsläppen.
Från och med den 1 augusti byts den 95-oktaniga bensinen (fem procent inblandning av etanol) ut mot E10 där etanolhalten har dubblerats.
Skadar äldre bilar
94 procent av alla bensindrivna personbilar i landet kan köras med E10 i tanken, vilket är ett lagkrav för bilar producerade från 1 januari 2011.
Därtill kan 98 procent av alla bilar från 1990 och framåt köra på drivmedlet, enligt Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden.
– Det är framför allt äldre bilar som inte klarar av det. Vad man är rädd för är att gummislangar och packningar ska åldras snabbare. Sedan är det vissa lättmetaller som kan ta stryk, säger han till TT.
Han framhåller dock vikten av att ta reda på vilka bilar som går att köra på E10. Bil Sweden har på sin sajt publicerat en lista med alla bilmodeller som klarar det, enligt biltillverkarna själva.
Att råka tanka fel en gång orsakar egentligen inga dramatiska följder, säger Norén.
– Men man ska byta ut bränslet så fort som möjligt om det sker. Enklast är att köra upp det och sedan tanka med ett drivmedel med lägre inblandning.
Omkring 130 000 bilar i Sverige avråds från att köra på E10, visar en sammanställning av Bil Sweden.
Ska vara märkta
Handlarnas branschorganisationen Svensk bensinhandel uppmanar kunder att kontrollera om deras bilar kan köras på det nya drivmedlet. Bensinstationerna ansvarar för att E10 finns i cisternerna och att de är korrekt märkta.
– Handlarna har informerats om vad som gäller. De vet vad som kommer att finnas i cisternerna från och med söndag, och de ska vara rätt skyltade. Dessutom har de fått ett formulär med de frågorna som kan dyka upp, säger vd Robert Dimmlich till TT.
Samtidigt betonar han att kunden själv ansvarar för vad som hamnar i bilen.
– Finns bilen inte med på Bil Swedens lista, är man osäker, eller inte kommer åt nätet så rekommenderar vi kunden att tanka bilen med 98-oktanig bensin, som innehåller mindre etanol.
Ingen prisskillnad
Enligt Dimmlich kommer de flesta konsumenterna inte att märka någon skillnad. Priset kommer i stort sätt att vara detsamma, säger han.
Tanken är att etanolinblandningen ska ökas med tiden, men från och med söndag kommer den exakta procenthalten att variera, enligt Dimmlich. Man ska dock vara beredd på att att det kan vara upp till tio procent. Därför är det viktigt att känna till vad bilen klarar av, klargör han.
– Det här är en stegvis utbyggnad. Hur nivåerna för reduktionsplikten ska se ut är inte känt. Det kommer att bestämmas löpande. Målet är att inblandningen av etanol ska komma upp i 25 procent över tid, säger Robert Dimmlich.
E10 finns redan i 14 andra länder i Europa.
Rättad: I en tidigare version fanns en felaktig procentangivelse och formulering i ingressen.