Konkurrensverket har fått i uppdrag av regeringen att under två år analysera konkurrensen i drivmedelssektorn och följa marknadsutvecklingen.
Verket ska i synnerhet "analysera prisbildningen i konsumentnära led på marknaden, lyfta fram områden där vi bedömer att konkurrensen kan förbättras och lämna förslag på konkurrensfrämjande åtgärder", skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
Konkurrens i kristid
Därtill ska Konkurrensverket i början av 2023 analysera konkurrens i kristider inom olika sektorer. Först ut är drivmedel.
Enligt Konkurrensverket är det under kristider extra viktigt att upprätthålla en effektiv konkurrens mellan företag, eftersom den kan främja företagens och konsumenters köpkraft.
"En fråga som är relevant att belysa i de fördjupade analyserna framöver är om en bristande konkurrens kan ha bidragit till att priserna nått sådana nivåer som vi nu ser".
Pristransparens
Konkurrensverket framhåller att den svenska bensin- och dieselmarknaden utmärks av hög pristransparens – vilket kan vara till fördel för kunden i jämförandet av företagens erbjudanden.
Men det finns utrymme till förbättring. Det saknas verktyg för att på förhand kunna jämföra det faktiska pumppriset. En sådan åtgärd kunde gynna konkurrensen, enligt myndigheten.
Konkurrensverket framhåller ändå att det finns risker med hög transparens: det kan underlätta parallellt beteende i prissättningen mellan konkurrenter.