Konkurrensverket benar ut dyrt drivmedel

Privatpersoner och företag har under de senaste åren drabbats av allt dyrare drivmedelspriser. Nu ska Konkurrensverket bland annat studera om prissättningsbeteendet har förändrats till följd av omvärldsläget – såsom kriget i Ukraina.

Konkurrensverket vill se verktyg för kunden att i förväg kunna jämföra pumppriser. Arkivbild.

Konkurrensverket vill se verktyg för kunden att i förväg kunna jämföra pumppriser. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2023-01-08 20:16

Konkurrensverket har fått i uppdrag av regeringen att under två år analysera konkurrensen i drivmedelssektorn och följa marknadsutvecklingen.

Verket ska i synnerhet "analysera prisbildningen i konsumentnära led på marknaden, lyfta fram områden där vi bedömer att konkurrensen kan förbättras och lämna förslag på konkurrensfrämjande åtgärder", skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Konkurrens i kristid

Därtill ska Konkurrensverket i början av 2023 analysera konkurrens i kristider inom olika sektorer. Först ut är drivmedel.

Enligt Konkurrensverket är det under kristider extra viktigt att upprätthålla en effektiv konkurrens mellan företag, eftersom den kan främja företagens och konsumenters köpkraft.

"En fråga som är relevant att belysa i de fördjupade analyserna framöver är om en bristande konkurrens kan ha bidragit till att priserna nått sådana nivåer som vi nu ser".

Pristransparens

Konkurrensverket framhåller att den svenska bensin- och dieselmarknaden utmärks av hög pristransparens – vilket kan vara till fördel för kunden i jämförandet av företagens erbjudanden.

Men det finns utrymme till förbättring. Det saknas verktyg för att på förhand kunna jämföra det faktiska pumppriset. En sådan åtgärd kunde gynna konkurrensen, enligt myndigheten.

Konkurrensverket framhåller ändå att det finns risker med hög transparens: det kan underlätta parallellt beteende i prissättningen mellan konkurrenter.

Konkurrensverkets drivmedelsanalys

Under de kommande två åren ska Konkurrensverket bland annat:

Studera om det har skett någon förändring i prissättningsbeteendet på drivmedelsmarknaden till följd av förändringar i omvärldsläget.

Uppdatera kunskapen om marknadsstrukturen på drivmedelsmarknaden och vid behov lämna förslag på konkurrensfrämjande åtgärder.

Utreda de rekommenderade prisernas funktion och möjliga marknadseffekter.

Utreda effekterna på konkurrensen av algoritmbaserade prissättningsverktyg.

Granska utformningen av rabattavtalen mot respektive kundgrupp och på vilket sätt utformningen påverkar konkurrensen mellan bolagen på central nivå.

Utreda effekterna av att samla in realtidspriser för att förstärka privatkundernas relativa ställning i förhållande till drivmedelsbolagen.

Samverka med andra konkurrensmyndigheter om erfarenheter av åtgärder för en effektivare konkurrens.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!