Konkurrensverket kollar drivmedelsbolagen

Bensin- och dieselpriserna är rekordhöga, i absoluta tal. Nu har Konkurrensverket ett extra öga på branschen.

Högre priser på bensin och diesel är en effekt av Rysslands invasion av Ukraina. Arkivbild.

Högre priser på bensin och diesel är en effekt av Rysslands invasion av Ukraina. Arkivbild.

Foto: Stefan Jerrevång/TT

Ekonomi2022-03-27 08:34

Bensin- och dieselpriserna har slagit rekord på rekord de senaste månaderna.

Drivmedelbolagens höjningar, och även sänkningar, av priserna har blivit en följetong i media.

Det har också gjort att de fått ögonen lite extra på sig.

– Vi följer utvecklingen särskilt på den marknaden, även om vi inte har några pågående utredningar om drivmedelspriser, säger Per Jonsson på Konkurrensverkets tipsenhet som tar emot klagomål och anmälningar.

Svårt att bevisa

Ett klagomål som myndigheten får in löpande är att alla bensinstationer höjer priserna samtidigt.

Att det skulle vara koordinerat är dock svårt att bevisa.

– Bilden är att det är ett oligopol på bensin- och dieselmarknaden som kännetecknas av få aktörer och en transparent prissättning. På sådana marknader förekommer ofta vad vi kallar parallellt beteende, det vill säga att företagen tenderar att anpassa prisbilden till sina konkurrenters, säger han.

För att det ska röra sig om en kartell krävs en samordning av priserna.

– Om någon går före och de andra följer efter är det inte mycket vi kan göra utan att få in ytterligare bevis, säger Per Jonsson.

Vissa lättnader

Nyligen beslutade de europeiska konkurrensmyndigheterna gemensamt att införa vissa lättnader i konkurrensskyddet på grund av kriget i Ukraina.

Företag som vill prata med sina konkurrenter om frågor som rör till exempel nödvändiga komponenter kan höra av sig till myndigheten för att be om lov att föra den typen av informella samtal. Liknande undantag gjordes för läkemedelsbolag under pandemin.

– Men vi kommer också ha extra koll så att situationen på världsmarknaden inte utnyttjas, säger Per Jonsson.

Jessica Alenius är vd på branschorganisationen Drivkraft Sverige där bland annat Circle K, OKQ8 och Preem är medlemmar.

Flera faktorer påverkar

Enligt henne påverkas drivmedelspriserna av en rad faktorer utöver själva priset på råolja. Det handlar om kronans värde gentemot USA-dollarn, de svenska drivmedelsskatterna och det höga priset på biodrivmedel som måste blandas in.

– Det finns både delar som svenska politiker kan påverka, som skatten, och delar som de inte kan påverka som priset på råolja på den globala marknaden. Invasionen av Ukraina har påverkat världsmarknadspriserna på olja och det i sig har drivit upp rekord på rekord på rekord vid drivmedelsstationerna i Sverige, säger hon.

Följer världsmarknadspriset

På frågan om varför alla drivmedelskedjor höjer priset lika mycket varje dag svarar hon att Drivkraft Sverige egentligen inte pratar om priser. Men att det inte handlar om att bensinbolagen följer varandra, utan att de följer världsmarknadspriset på bensin och diesel.

– Det har inget med hur situationen ser ut för ett specifikt bolag i Sverige, utan man följer efter det globala priset. Att priset rör sig snabbt och att priset sätts av marknaden ser jag snarare som ett tecken på en tuff och fungerande konkurrens mellan aktörerna, säger hon och fortsätter:

– På en konkurrensutsatt marknad är det rimligt att priset anpassas snabbt till tillgång och efterfrågan.

Fakta: Drivmedelspriser

Den 24 mars 2022 ligger bensinpriset på 21:39 och dieselpriset på 26:37.

Så har här priserna sett ut i genomsnitt vissa månader under det senaste året.

Januari 2022: Bensin 18:34 kronor. Diesel 20:83 kronor

Oktober 2021: Bensin 17:72 kronor. Diesel 19:17 kronor.

Juli 2021: Bensin 16:64 kronor. Diesel: 16:83 kronor.

April 2021: Bensin 15:77 kronor. Diesel 15:87 kronor.

Källa: Circle K

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!