I maj i fjol inledde verket en förstudie på ämnet laddinfrastruktur och laddtjänster, exempelvis stolpar för att ladda elbilar. Nu går man vidare med en riktig studie som ska avrapporteras under sista kvartalet i år.
Det saknas en samlad bild över hur offentliga aktörer agerar inom både publik och icke-publik laddning, skriver verket. Man nämner exempel på kommunala aktörer som erbjuder publika laddtjänster utan kostnad för de elbilsägare som nyttjar dem.
"Skälet till att vi genomför studien är att vi har fått indikationer på att offentliga aktörers agerande på marknaderna kan utgöra hinder för en effektiv konkurrens. Det riskerar också att hämma utbyggnaden av laddinfrastrukturen", säger projektledaren Anna Spetz.
Särskilt ska man undersöka hur kommunen agerar som markägare. Det är kommunen som möjliggör utbyggnaden av laddinfrastrukturen genom upplåtande av marken, skriver Konkurrensverket.
"Vi har också fått in tips och klagomål som rör hur offentligt ägda energibolag agerar på marknaden för försäljning och installation av laddinfrastruktur för icke-publik laddning", säger Anna Spetz.