Ändringarna är en följd av nya EU-regler som ska ge konsumenterna en starkare ställning.
En förändring är att den som säljer något på nätet, till exempel på en portal för varor, måste ange om det är en privatperson eller ett företag som säljer.
Det ställs krav på mer information till konsumenterna om en vara säljs med sänkt pris. Då måste det framgå vad ursprungspriset var, det räcker inte med att säga att priset är sänkt. För att ett företag ska använda uppgifter om sänkt pris för att locka till köp måste priset vara under det lägsta pris som produkten sålts för de senaste 30 dagarna.
Sänkt pris-regeln gäller dock inte varor som snabbt kan bli dåliga eller gamla, som mat.
Regeländringar sker i lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, prisinformationslagen, distansavtalslagen och marknadsföringslagen. Riksdagens beslut innebär att de nya reglerna träder i kraft den 1 september i år, inte den 1 juli som regeringen föreslog.