Kraftig tillväxt men lägre vinst för Zalando

Näthandelsjätten Zalandos vinst för andra kvartalet var lägre än för samma kvartal förra året. Men bolaget växer så det knakar.
–Det är en ganska fantastisk tillväxt, säger Rolf Karp, aktieproffs och inriktad på detaljhandeln.

Zalando redovisar sina siffror för andra kvartalet. Arkivbild.

Zalando redovisar sina siffror för andra kvartalet. Arkivbild.

Foto: Michael Sohn AP/TT

Ekonomi2021-08-05 07:11

I sin rapport för andra kvartalet i år redovisade Zalando på torsdagen en vinst på 184 miljoner euro eller närmare 1,9 miljarder kronor. Det var lägre än samma kvartal i fjol, då resultatet var 212 miljoner euro, eller nästan 2,2 miljarder kronor.

Men Zalando fokuserar på att växa. Bolaget har etablerat sig i sex nya länder och hoppas öka försäljningen med ytterligare cirka en tredjedel under 2021. I sådana fall blir vinsten i år över 400 miljoner euro eller cirka 4 miljarder kronor, kanske upp mot 5 miljarder.

Miljarder

– I den här takten bör Zalando komma upp i en omsättning på över 100 miljarder kronor i år. Inom fem år har de kanske fördubblat omsättningen, och de bör kunna nå 100 marknader innan bolaget når något slags mättnad, säger Rolf Karp, detaljhandelsanalytiker på Aktiespararna.

Zalandos aktiekurs har tappat cirka 5 procent den senaste månaden men Rolf Karp har ett längre perspektiv.

– Oavsett hur börsen reagerar i dag så har folk lärt sig att det är bekvämt att handla på nätet och även om man får räkna med en viss tillbakagång eller avsaktning för e-handeln efter pandemin så lär den förändringen bestå, säger han.

Nästa steg för Zalando blir att konkurrera med nätgiganten Amazon.

– Zalando gör som Amazon och får fler och fler bolag att sälja på Zalandos sajt.

Amazon

Det tror Alexander Gustafsson, investeringscoach på Nordnet, också.

– Stora och små klädmärken ska du kunna handla på en enda sajt, det är tanken. Och så tar Zalando en procent på intäkterna. Många har trott att allt inom klädhandel snart måste gå tillbaka till det normala, med mer handel i butiker. Men det finns inget som tyder på det.

Pandemin är dåliga nyheter för klädbolag som har traditionella butiker men inte är lika bra på nätet.

– E-handelsbolag som Zalando har haft en bra position under pandemin, säger Jonas Arnberg, vd på konsult- och forskningsföretaget HUI Research.

Klädbutikerna däremot har det fortsatt jobbigt, anser han.

– Många av dem har en lång resa framför sig för att bli relevanta på nätet.

Zalando växer

Den justerade rörelsevinsten uppgick till 184,1 miljoner euro, eller närmare 1,9 miljarder kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,7 procent.

Motsvarande period i fjol var resultatet 211,9 miljoner euro och marginalen 10,4 procent.

Bruttoförsäljningen steg med 40 procent till nästan 3,9 miljarder euro och intäkterna ökade med 34,3 procent till drygt 2,7 miljarder euro jämfört med samma kvartal förra året.

Zalando hade vid andra kvartalets utgång 44,5 miljoner aktiva kunder. Det är 10 miljoner fler än ett år tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!