Det är en nöjd vd som redovisar ett rekordkvartal för AB Volvo på onsdagsmorgonen.
– Sammantaget så är det väldigt starkt för hela organisationen, säger Martin Lundstedt.
Tummen upp på börsen
Vinsten före skatt landade på 16,8 miljarder, vilken kan jämföras med drygt 9 miljarder samma period 2022. Även omsättningen och marginalen fick rejäla lyft.
– Vår prioritet är att leverera ut volymerna till kunderna, vi har haft en högre kostnad för det – inte minst för kvartal tre och fyra. Nu ser vi att läget stabiliserats med leveranskedjorna och en gradvis förbättring, säger vd Martin Lundstedt om kvartalet.
På börsen var det också tummen upp. Volvos aktie stiger med drygt 1 procent i den inledande handeln efter rapporten och har därmed gått upp 16 procent sedan årsskiftet.
För att vara ett första kvartal var det rekordnivåer både för leveranser och produktionen. En förklaring till det är ett uppdämt behov hos kunderna att ersätta åldrande flottor, enligt bolaget.
Störningar i Nordamerika
Orderingången under kvartalet lyfte till 60 040, från 45 594 lastbilar under motsvarande kvartal 2022. Leveransvolymen steg till 61 531, från 55 588 lastbilar.
Däremot har Volvo fortsatta problem med leverantörskedjan i Nordamerika, enligt Martin Lundstedt.
– Förbättringar har skett gradvis när det gäller ett antal av de globala komponentkedjorna som vi har pratat om, till exempel halvledare. Men det är fortsatt komplexa leverantörskedjor där vi ser att Nordamerika är på en högre störningsnivå än Europa, säger han.
TT: Hur länge får man vänta om man beställer en Volvolastbil i dag?
– Det ligger fortfarande på tre–fyra kvartal mot att det kanske bör ligga på tre–fyra månader i ett normalläge, säger Martin Lundstedt.
Ungefär 3 000 krav
Volvo har fått ungefär 3 000 krav i fler än 20 länder med anledning av en olaglig priskartell 1997–2011, skriver bolaget i rapporten. Länderna agerar antingen enskilt eller som en del av en större grupp klagande.
"Ytterligare krav kan komma att framställas, och tvisterna förväntas i många länder pågå under många år", står det i rapporten.
Volvo presenterar dock ingen ny beräkning av vad man ser framför sig i form av kostnader till följd av stämningarna.
– Det är en komplex process som dessutom sträcker sig väldigt långt tillbaka i tiden, säger Martin Lundstedt och tillägger att han inte kan spekulera i frågan.
– Volvos ståndpunkt är fortsatt att det här inte har haft någon effekt på marknaden. Vi avsatte 630 miljoner kronor i samband med kvartal fyra. Det är den bedömningen vi har kunnat göra och vi har ingen ny information att lämna i frågan, säger Martin Lundstedt.