Kraftigt stigande kreditförluster för Klarna

Intäkterna ökar kraftigt för betaltjänsten Klarna men även kreditförlusterna.

Klarnas kontor på Sveavägen i Stockholm. Arkivbild.

Klarnas kontor på Sveavägen i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Ekonomi2021-11-26 12:55

För årets tre inledande kvartal låg intäkterna på 9,8 miljarder kronor jämfört med 7,0 miljarder kronor samma period 2020. Kreditförlusterna, det vill säga när en konsument inte kunnat betala, har dock ökat med 83 procent till 2,9 miljarder kronor.

– Det är ganska naturligt. Vi är på väg in på otroligt många nya marknader och får många nya kunder, och det är alltid svårare att göra bedömningen av en ny kund. Men kreditförlusterna är något vi har väldigt god kontroll över, säger vd:n Sebastian Siemiatkowski till Svenska Dagbladet.

Bolaget har sedan en tid tillbaka haft tydligt fokus på den amerikanska marknaden där man nu har över 21 miljoner kunder och knutit till sig en rad nya företag som Calvin Klein och Footlocker. Försäljningsvolymen ska ha ökat med 300 procent sedan årsskiftet. I november gjordes köpet av Pricerunner klart för 9,2 miljarder kronor som är ett steg i att kunna konkurrera med jätten Amazon.

– Det handlar om att bryta ett beteende där amerikanska konsumenter i dag börjar sin shopping på Amazon. Klarna har 21 miljoner användare i USA och växer snabbt, det finns en enorm potential. Det låter bra i teorin, nu ska vi se till att det fungerar i praktiken, säger Siemiatkowski.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!