Myndigheten ser en tydlig uppgång under den inledande månaden, säger enhetschefen Per-Olof Lindh.
– Det handlar om 10–15 procents större inflöde jämfört med förra året. Vecka 3–8 brukar vi ha ganska många ansökningar men i år har det ändå varit mer, till exempel vecka 5 – så många ärenden har vi aldrig fått in tidigare, påpekar Per-Olof Lindh.
Han gör bedömningen att en allt tuffare ekonomisk vardag för många hushåll nu gör att man vänder sig till Kronofogden efter att inte kunnat betalat alla sina räkningar.
– Från september och framåt har Kronofogden som myndighet, det vill säga vår kundservice och skuldsanering, fått flera vad vi kallar orossamtal, det vill säga att "jag har det knapert, jag kan inte betala min räkningar och vad ska jag göra?". Man står kanske och väljer mellan hyran och elräkningen.
Ingen självklarhet
Att beviljas skuldsanering är samtidigt inte en självklarhet och är ett alternativ för den person som sitter med så pass stora skulder att han eller hon inte kan betala tillbaka inom en överskådlig framtid.
Under helåret 2022 ansökte 25 658 personer om skuldsanering, en minskning med drygt 2 000 personer. Samtidigt sjönk även antalet beviljade skuldsaneringar något, från 11 661 till 10 182.
– Får man ekonomiska problem så ska man sätta sig ned i lugn och ro och ta hjälp. Vi rekommenderar alltid kommunens budget- och skuldrådgivare men det kan lika gärna vara en närstående. Sedan ska man titta på vilka kriterier som behövs uppfyllas för att få skuldsanering, säger Per-Olof Lindh.
Ingen buffert
Kronofogden rekommenderar även den som tror sig vara aktuell för skuldsanering att göra det skuldsaneringstest som finns på myndighetens hemsida.
– Jag tror att det är ganska många som inte har en ekonomisk buffert i dag. Detta samtidigt som allting gått upp, inte bara el utan även matpriser. Då räcker det med en liten ökning på en faktura för att man ska trilla över gränsen.