– Ett bra första steg, inleder Karin Johansson, vice vd på Svenskt Näringsliv, med att säga när hon beskriver det stödpaket som finansminister Mikael Damberg (S) presenterade på måndagen.
Hon välkomnar särskilt sänkt skatt på bensin och diesel och förslaget att pausa reduktionsplikten samt BNP-indexeringen av drivmedelsskatten 2023.
Gärna större skattesänkning
Fast hon tycker att regeringen kunde ha backat bandet och reverserat den höjning av reduktionsplikten som infördes 1 januari 2022.
Hon hade också gärna sett en ännu större skattesänkning på bensin och diesel än 1:30 kronor per liter, trots att regeringen därmed har sänkt skatten till EU:s miniminivå.
– Man kan faktiskt ansöka om att få gå under EU:s miniminivåer när det gäller energiskatterna, säger Johansson.
M Sveriges vd Caroline Drabe är också kritisk.
"De åtgärder som presenteras idag är otillräckliga", skriver hon i en mejlad kommentar.
"Vi vill se mer genomgripande förändringar som att tillfälligt ta bort momsen och fyrdubbla glesbygdsavdraget", tillägger hon.
Efterlyser större beredskap
Drabe anklagar regeringen för att lägga för stort fokus på de som har möjlighet att ställa om till laddbar bil.
"Endast 6 procent av alla bilar idag är laddbara. Dessutom är leveranstiden på en ny elbil idag ett år. Fortfarande är 19 av 20 bilar bensin- eller dieseldrivna", skriver hon.
Svenskt Näringsliv efterlyser samtidigt större beredskap hos regeringen för att stödja svenska företag inför de hårdare tider som de nu ser framför sig i kölvattnet på krig, sanktioner och ryska motåtgärder.
– Det kommer att kännas för företagen det vi går igenom nu. Och då behöver vi fundera på hur vi säkerställer att svenska företag bibehåller sin konkurrenskraft, säger Johansson.
Hon tror inte att det i dagsläget behövs tillfälliga sänkningar av arbetsgivaravgifter eller mer direkta likviditetsstöd, som under pandemin.
– Men det måste ju finnas en beredskap så att inte allt blir panikåtgärder och brandkårssläckningar. Vi tror ju att den ekonomiska situationen här i landet blir tuffare, säger hon.
"De släcker bränder"
Än så länge handlar det mesta om drivmedelspriserna, enligt Johansson.
– Men den dag vi inte har gödsel, fodermajs eller metaller som behövs kan det slå ekonomiskt väldigt hårt mot företag. Det bör man ha en plan för och den hade jag gärna sett i dag.
Bidragen till hushållen – som förlängt elprisstöd, höjda bostadsbidrag i höst och tusen kronor till alla bilägare – liknar hon just vid en brandkårsutryckning.
– De släcker bränder i stället för att säkerställa att vi har ett robust system som gör att hushållen kan parera det här själva.
Regeringen har även beslutat att i veckan presentera en lagrådsremiss med en reform av reseavdraget, som ska göra systemet avståndsbaserat och färdneutralt i linje med Landsbygdskommitténs förslag.