Kritik mot Icas gröna satsning: “Medioker”

Icagruppens första gröna obligation blev en succé enligt bolaget. Men nu ifrågasätts hur grön Icas satsning verkligen är.

Icagruppen har släppt en grön obligation. Arkivbild.

Icagruppen har släppt en grön obligation. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ekonomi2023-05-17 06:00

På tisdagen gav Icagruppen ut sin första gröna obligation.

Det innebär att bolaget tar in pengar från bland annat institutionella investerare mot ett löfte om att de ska användas till en rad klimatvänliga satsningar.

Obligationen på 3,5 miljarder kronor var enligt bolaget populär, och övertecknades mer än 1,5 gånger.

Högre krav

Men forskningsinstitutet Anthropocene Fixed Income Institute (AFII) ifrågasätter hur ambitiösa Icas klimatambitioner egentligen är.

– Det är viktigt att en spelare som Icagruppen kommer ut och ser stark ut i stället för, som nu, medioker. Vi tycker att man kan ställa vissa krav på ambitionerna när det handlar om ett så pass framgångsrikt bolag, säger Ulf Erlandsson, grundare och vd på AFII, som startades för tre år sedan med hjälp av pengar från Rockerfeller foundation.

AFII riktar särskilt in sig på investerare på obligationsmarknaden och försöker få dem att ta ett större klimatansvar.

Icagruppen anger att obligationspengarna ska användas inom fyra områden: "Gröna byggnader, förnybar energi, gröna transporter samt eko-effektiva produkter inom bolagets sortiment av egna märkesvaror."

Det är den fjärde kategorin som AFII har invändningar mot. Man tycker att investerare borde fråga sig varför Ica inte är mer ambitiösa inom hela sin leverantörskedja.

– De är rankade ganska lågt, eller som bäst medel, i internationella rankningar som visar hur livsmedelssektorn arbetar med bland annat avskogning och biologisk mångfald, säger Ulf Erlandsson och hänvisar till bland annat den internationella rapporten Forest 500.

Får ljusgrönt betyg

Icagruppen har låtit analysfirman Cicero, som nyligen köptes upp av rankningsinstitutet S&P Global, göra en oberoende granskning av obligationen.

Cicero använder sig av fem olika nyanser i sin bedömning. Förenklat är mörkgrön bäst och röd sämst.

Den del av obligationen som rör Icas satsning på de egna produkterna hamnar i mitten av skalan, på ljusgrön.

Det betyder att satsningen kan ha en positiv effekt på utsläppen här och nu, men den anses inte lösa några långsiktiga klimatfrågor. Cicero gör liknelsen med en hybridbil.

– Ljusgrön är ett steg i rätt riktning, men det handlar inte om någon rungande övertygelse. När man ger ut en grön obligation brukar man göra det för att finansiera något väldigt ambitiöst, säger Ulf Erlandsson, som tidigare suttit i styrelsen för Cicero.

I satsningarna på fastigheter och energiomställning får Ica mörkgrön eller mellangrön färg.

– Men tänker jag på Ica tänker jag inte på deras köplador, utan på det som ligger i disken och att det är så hållbart som möjligt, säger Ulf Erlandsson.

Ica: "Väl medvetna"

Ica har inte gett någon information om vilka som investerat i obligationen. Men Ulf Erlandsson räknar med att institutionella investerare i Sverige, som AP-fonder och pensionsjättar, har flockats kring den.

– Om du köper en obligation lånar du ut pengar till något, och man kan säga att rent filosofiskt sett har man då ett ansvar för vad pengarna används till, säger han.

Icagruppen skriver till TT det är ett naturligt steg att koppla finansieringen till hållbarhetsarbetet som man anser är ambitiöst.

"Vi är väl medvetna om och följer noga implementeringen av avskogningsförordningen. Där ser vi att hållbarhetsmärkning av riskråvaror är en viktig åtgärd, men absolut inte den enda som vi kommer att arbeta med för att säkerställa efterlevnad", skriver bolaget i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!