Efter att företaget anmälts till Konsumentverket av en rad konsumenter har Konsumentombudsmannen (KO) låtit Patent- och marknadsdomstolen pröva åtta huvudpunkter som KO lyft fram som vilseledande.
"Domstolen håller helt med KO om att företaget inte berättar vad det tänker betala för guld som skickas in. Den information som finns är varken lättillgänglig eller lätt att förstå. Dessutom är det vilseledande att lyfta fram ett pris för guld som det är högst oklart om det alls är möjligt att få", skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Domstolen förbjuder nu Guldbrev att påstå att konsumenter har "ångerrätt" eller att tjänsten är "gratis" eftersom det kostar pengar att få tillbaka sitt guld om det inte blir någon affär.
Man förbjuds också att använda ett tidtagarur i marknadsföringen då detta ska indikera att den som bestämmer sig snabbt får får bättre ersättning – något som inte alls stämmer.
Domstolen sätter nu ett vite på åtta miljoner kronor som ska dömas ut om företaget skulle bryta mot domstolens beslut.