Klagomålen, som gäller Hövding 3 från 2019, handlar om att hjälmen har för kort batteritid och att batteriet laddar ur utan förvarning.
I fjol reklamerades nära var tionde enhet, varav två tredjedelar på grund av batteritiden. Sex kunder har också anmält bolaget till Allmänna reklamationsnämnden, efter att ha haft svårt att få sina ärenden lösta via kundtjänsten.
Hövdings vd Sofia Svensson, som tillträdde i februari i år, säger till Di att det inte är något fel på batteriet, utan på mjukvaran, men att en uppdatering av denna gjordes i juli. Företaget har också vidtagit andra åtgärder, som att byta ut laddkabeln, och ser nu ett minskande antal reklamationer, enligt vd:n.
Risken att hjälmen skulle sluta fungera under användning är minimal, säger Svensson till Di.
– Vi har granskat loggarna i varje reklamerad Hövding. Det verkar snarare handla om att du tror att den ska vara laddad när du aktiverar den, och så är den inte det. Det är ett stort irritationsmoment så klart, men inte en säkerhetsrisk.
Svensson uppger också att bolaget har löst problemen med kundservice, som hon säger uppstod till följd av en omläggning av reklamationsflödet i vintras och underbemanning.