Ljudboksföretaget redovisar en förlust före skatt för andra kvartalet på 132,8 miljoner kronor. Motsvarande period i fjol stannade förlusten på 72,6 miljoner kronor.
Det underliggande resultatet, enligt måttet ebitda, var minus 59,4 miljoner kronor, jämfört med minus 37,8 miljoner andra kvartalet 2020.
Omsättningen steg till 641 miljoner kronor, från 554 miljoner kronor ett år tidigare. Strömningsintäkterna ökade med 19 procent till 545 miljoner kronor, och antalet prenumeranter ökade med 29 procent till i genomsnitt 1,6 miljoner.
Presterar inte
De nordiska länderna står för den absoluta merparten av Storytels intäkter. Men det är marknaderna utanför Norden som växer snabbast – där ökade strömningsintäkterna med nästan 32 procent under andra kvartalet, jämfört med knappt 16 procent i Norden.
Men Storytel hade hoppats på mer, bolagets egen prognos för tillväxten utanför Norden låg på 41 procent.
– De presterar inte så bra som vi hade hoppats, säger Tellander om de icke-nordiska marknaderna.
Särskilt i Latinamerika och Spanien går det trögare än förväntat. Marknaderna i dessa länder är "väldigt omogna" och Storytel har insett att det kommer att ta "lite längre tid" innan lyssningen på ljudböcker tar fart där, enligt Tellander. En orsak är den svaga ekonomiska utvecklingen.
– Vi behöver bida vår tid och vänta tills det ekonomiska klimatet återhämtar sig där.
Sänkta prognoser
Storytel sänker sina prognoser för helåret och räknar nu med strömningsintäkter på 2,25–2,3 miljarder kronor. Antalet prenumeranter väntas stiga till 1,95–2,0 miljoner. Rörelsemarginalen, på ebitda-nivå, väntas hamna på minus 6–8 procent.
När det gäller tredje kvartalet räknar Storytel med strömningsintäkter på 586 miljoner kronor och en ökning av antalet prenumeranter till i snitt drygt 1,7 miljoner.
Vid 11-tiden på förmiddagen hade Storytels aktie, som är listad på First North, rasat med närmare 20 procent.