Efter drygt en timmes handel har Avanza-aktien rasat med drygt 11 procent. Därmed har drygt hälften av årets kursuppgång raderats ut.
Kvartalsrapporten avspeglar en betydligt lugnare marknad än tidigare i år. Bolagets nettoinflöde räknat i kronor föll 25 procent jämfört med första kvartalet. Nettoinflödet av nya kunder föll ännu mer, ned med 44 procent.
TT: Känns det som att pandemihajpen har börjat lägga sig lite eller?
– Jag tror vi absolut ser en något lugnare marknad nu. Men samtidigt är intresset för sparandet på rekordnivå. Det tror jag inte kommer att försvinna, säger vd Rikard Josefson.
En del tappar intresset
En rad strukturella skäl till ökat hushållssparande kvarstår även om marknaden lugnat ned sig, enligt Avanzachefen. Han pekar på hur suget efter bostäder eller sommarställen ökar sparandet. Och han tror även att många kunder vill kompensera för vad som upplevs som försämringar i socialförsäkringen, arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen.
– Vikten av en buffert har ökat, säger han.
– Sedan är det självklart så att får vi en nedåtgående börs, en tråkig marknad, så är det alltid en del som tappar intresset, tillägger han.
Han pratar samtidigt om att Avanza tack vare det enorma inflödet av sparkapital och kunder under pandemin har nått upp till "en ny lägstanivå".
– Med över 1,5 miljoner kunder och 714 miljarder i sparkapital så är vi på en nivå där vi aldrig har legat förut, säger han.
– En dålig dag i framtiden kommer att vara mycket bättre än en bra dag innan 2020, tillägger han.
I regulatoriskt blåsväder
Avanza har under kvartalet även hamnat i regulatoriskt blåsväder. Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och Finansinspektionen (FI) utreder eventuella brott mot GDPR och banksekretessen sedan personuppgifter om Avanzakunder systematiskt delats med Facebook sedan slutet av 2019 fram tills att det avslöjades av Sveriges Radio i början av juni.
FI hade då precis varit på Avanza sedan nätmäklaren lagt ut kunders användarnamn på sin hemsida och därmed riskerat att deras identitet skulle kunna röjas.
Enligt Josefson pågår ännu dialogen med IMY och FI.
– Jag kan inte ha någon uppfattning om hur lång tid de här processerna kommer att pågå innan vi får ett avslut. Det viktigaste för oss är att – vilket vi också har fått bekräftat från Facebook – att uppgifterna, som framförallt var mejladresser och telefonnummer, inte har använts av Facebook och de är raderade av Facebook.
Josefson beskriver kundreaktionerna som mindre än befarat.
– Men självklart har vi naggat förtroendekapitalet i kanten. Det är olyckligt. Vi kan bara göra bra saker framåt för att återställa det.
Uppdaterade mål
Avanzachefen har redan tidigare utlovat uppdaterade finansiella mål. De femårsmål som presenterades i januari 2020 – med en marknadsandel på 7 procent och 15 procent av nettoinflödet – ser allt för konservativa ut efter pandemihajpen på marknaden.
Siktet är inställt på att presentera de nya målen i samband med bokslutet i januari 2022, bekräftar Josefson.
Några konkreta planer på expansion utanför Sverige finns inte, även om frågan diskuteras med styrelsen med jämna mellanrum. Avkastningen på investerat kapital i Sverige är för bra.
– Någonstans borta i horisonten finns det säkert en utlandsexpansion på Avanza. Men jag tror att vi kan fyrdubbla Avanza i Sverige innan vi behöver titta på nästa land, säger Josefson.
TT: Hur lång tid tar en fyrdubbling?
– Det får jag återkomma till i januari. Jag tror vi kan fyrdubbla, men jag vet inte riktigt till när.