Klädjätten H&M är nu det första stora företaget där det med all tydlighet framgår vilka ekonomiska effekter Ukrainakriget får för företagen som valt att pausa sin verksamhet i Ryssland.
I samband med rapporten för första kvartalet, det vill säga före krigets utbrott, ger också företaget en inblick i försäljningsutvecklingen i mars.
En relativt liten försäljningsökning på sex procent i lokala valutor jämfört med samma period 2021 kan nu dessutom jämföras med en ökning på 23 procent under föregående kvartal.
– Ryssland är ju vår sjätte största marknad så det pågår mycket arbete. Det är för osäkert att uttala sig men det är nog samma sak för oss som för alla andra företag, vi satsar först och främst på att hjälpa alla medarbetare. Sedan pågår gediget arbete när det gäller exempelvis hyresvärdar och att vi säkerställer att vi följer sanktioner, säger vd:n Helena Helmersson till TT.
Många butiker
Företaget har totalt 185 butiker i Ryssland som nu är stängda liksom onlinehandeln. Helena Helmersson poängterar att i en humanitär katastrof har företaget ansvaret för sina anställda i Ukraina liksom de som drabbas i Ryssland.
– Det är knappt man finner ord och vi är djupt oroade. Det är olika scenarier såklart i Ryssland och Ukraina. Vi betalar tills vidare löner i Ryssland, i Ukraina är det förskottsbetalning och vi hjälper dem som vill lämna landet så gott vi bara kan.
Totalt handlar det om 400 medarbetare i Ukraina där några valt att stanna, andra att lämna enligt Helena Helmersson.
Rent krasst företagsekonomiskt brottas dock företaget med ett flertal utmaningar för tillfället. Första kvartalet innebar visserligen en vinst på 282 miljoner kronor före skatt men det var kraftigt under marknadens förväntningar (en vinst på cirka en miljard kronor).
På Stockholmsbörsen var det också tummen ned, vid lunchtid var aktien ned cirka tio procent och handlas nu på den lägsta nivån sedan maj 2020 vid pandemins utbrott.
Påverkar negativt
Följdeffekter av pandemin som störningar och förseningar i varuförsörjningskedjan påverkade negativt liksom nya utbrott.
– Just nu är det mest i Kina men också flera delar av Europa. Även när restriktioner lyfts så är det inte så att kunderna direkt känner att de vill gå ut och handla. Vi ser att trafik i butikerna gått ned i flera länder, säger Helena Helmersson.
Ytterligare en faktor är den kraftigt stigande inflationen. Enligt Helena Helmersson har H&M höjt priserna gradvis men något som nu kommer att bli en realitet för kunderna under andra kvartalet som traditionellt sett heller inte brukar innehålla reaperioder.
– Det är klart att du kan hitta vissa produkter som vi redan höjt men det kommer att framöver gradvis bli mera. Andra kvartalet är lite svårt att sia om men om man tittar på varuförsörjningskedjan så har det varit många delar som spelat in som förseningar. Det går dock åt rätt håll nu och har en positiv påverkan.
TT: Men om hushållen utsätts för ett inflationstryck och dessutom stigande boräntor, hur är då intresset för att köpa nya kläder?
– Det vi sagt tidigare i sådana här perioder är att det är då det behövs prisvärt mode.
När det gäller Kina och den bojkott bolaget tillsammans med flera andra västerländska bolag utsatts för har det tidigare varit locket på från H&M.
– Vi har varit i en svår situation under ett års tid och är inte uppe på den nivå av försäljningen som vi vill, därför jobbar vi hårt inom många olika delar.
TT: I vilken riktning har det gått under året?
– Jag har svårt att uttala mig men vi jobbar på att ha en dialog med flera intressenter.
Nyckeltal | 1:a kvartalet 2022 | 1:a kvartalet 2021 |
Omsättning | 49 166 | 40 060 |
Rörelseresultat | 458 | – 1 128 |
Vinst före skatt | 282 | – 1389 |
Periodens resultat | 217 | – 1070 |
Fotnot: Alla siffror i miljoner kronor.