Kycklingjätte: Vi har tagit ansvar

Scandi Standard, som bland annat äger varumärket Kronfågel, ökar lönsamheten under första kvartalet. Men det har varit ett tufft år för kycklingproducenten, vars kostnader skenade då inflationen tog fart.

Scandi Standard rapporterar vinstlyft. Arkivbild.

Scandi Standard rapporterar vinstlyft. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2023-05-03 07:42

Scandi Standards knep för att möta kostnadsrallyt på spannmål och foder, som började för ett år sedan, var att sänka delar av sin produktion.

– Vi anpassade volymen för att säkra lönsamheten, säger Jonas Tunestål, vd för Scandi Standard som äger bland annat varumärket Kronfågel.

Bland annat gjordes i början av året neddragningar i Kronfågels anläggning i Valla i Sörmland, där ett 50-tal personer av runt 900 varslades.

Spannmålspriser styr

Han förklarar att kyckling är direkt kopplat till spannmålspriserna, så kostnadschocken som tog fart för ungefär ett år sedan slog direkt mot dem.

– Vi har fått kompensera oss.

Men priset på kycklingen har inte höjts mer än vad kostnaderna ökat, förklarar han.

– Nej, vi ligger fortfarande långt efter. Det är ett stort gap.

När det gäller de skenande matpriserna var just kyckling en av de varor som snabbast ökade i pris förra våren. Nu har priserna på spannmål fallit tillbaka något, och också kycklingpriserna har lugnat ned sig något.

"Har tagit ansvar"

Frågan är vems "fel" det är att matpriserna skenat så under det här året. Livsmedelskedjorna, som finansministern kallade till sig i mars för att prata allvar, säger att det inte är de som ligger bakom. De pekar i stället på producenterna. Men det håller inte Jonas Tunestål med om.

– Jag pratar för oss, men spannmål, insatsvaror och foder höjdes enormt mycket. Om vi hade en krona i lönsamhet för en enhet tidigare så har vi nu kommit tillbaka på 0:34 kronor, så det är en bit kvar. Det är viktigt att vi alla tar ansvar. Vi har tagit ansvar.

– Man ska ha stor respekt för att det är en tuff vardag för många.

Fakta: Scandi Standard

Scandi Standard producerar kyckling i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. Scandi Standard har 3 200 anställda.

Scandi Standard redovisar en vinst före skatt på 61 miljoner kronor för årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 16 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.

Nettoomsättningen lyfte 18 procent till 3,3 miljarder kronor, upp från 2,8 miljarder ett år tidigare. I konstant valuta lyfte nettoomsättningen med 14 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!