Detaljhandelns försäljningsvolym minskade i mars med 11,6 procent jämfört med för ett år sedan, enligt SCB. En tydlig försämring jämfört med i februari då nedgången var 9,4 procent.
Nedgången i mars jämför med februari var 1,6 procent. Dagligvaruhandeln ökade dock en aning i mars jämfört med februari, med 0,3 procent. Handeln för sällanköpsvaror minskade dock med 2,4 procent.
Martin Kits, chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, menar att de tuffa tiderna märks på bred front just nu.
– Tyvärr är alla delar av handeln väldigt pressade, säger han.
Bred utslagning väntar
Martin Kits pekar på att det är ett stort problem att försäljningsvolymen minskar kraftigt, samtidigt som kostnaderna för att bedriva handel ökar. Han tar exempel med högre elpriser, högre kostnadslägen i alla inköp och återinförd ordinarie arbetsgivaravgift för unga.
– Tyvärr så kan man inte utesluta, med alla de faktorer som samtidigt påverkar handeln negativt, en extrem kostnadsutveckling samtidigt som konsumenterna har allt mindre i plånboken, att vi får se en bred utslagning av handelsföretag, säger han.
Inom dagligvaruhandeln finns det dock vissa små ljuspunkter när det gäller prisutvecklingen, enligt Kits.
– Vi ser en del världsmarknadspriser som faller. Det kommer att leda till en långsammare kostnadsutveckling och kanske till och med prisfall på vissa varor. Det är en ljuspunkt.
Enligt SCB är det främst sällanköpshandeln som lider.
"Alla delbranscher inom detaljhandeln förutom bokhandeln visade nedgångar jämfört med mars förra året. De största nedgångarna fanns inom sällanköpsvaruhandeln, bland annat sjönk försäljningsvolymen i byggvaruhandeln och möbelhandeln med mer än 20 procent jämfört med mars 2022," säger Jeongwon Kim, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.