Flera företag har aviserat att flaskhalsar när det gäller logistik och ökade råvarupriser i slutändan också måste betalas av någon – därför väntar nu högre priser inom flera branscher.
När det gäller dagligvaruhandeln kommer man från period av det motsatta, nämligen sjunkande priser, påpekar Axfoods vd Klas Balkow.
– Nu går priserna upp något men det är inga markanta ökningar, säger han till TT.
TT: Vad är din prognos när det gäller matpriserna?
– Det är många experter som sitter och bedömer var inflationen ska ta vägen. Jag kan bara konstatera att priserna fluktuerar och det är kopplat till så många parametrar, säger han och radar upp exempel:
– Det finns ett väderberoende, minns torkan för ett par år sedan, råvarutillgångar och valutaeffekter, så någon prognos vill jag inte göra.
En klar fördel
Klas Balkow konstaterar dock att det senaste kvartalet påverkat företaget när det gäller transportlösningar och på råvarusidan. Till skillnad från de industriföretag som till exempel drabbats av halvledarbrist och tvingats stänga ned har dagligvaruhandeln en klar fördel.
– Jag tycker att vi parerar det här hyggligt väl. Vi känner till viss del av störningarna men vi är inte beroende av en enskild produkt utan kan ta in kompletterande produkter. Sedan har det märks genom att vi fått byta ut vissa artiklar men fördelen är dock att vi har ett stort sortiment.
För tredje kvartalet som helhet landade vinsten före skatt på 762 miljoner kronor. "Bra och stabil rapport", är vd:ns betyg utifrån bland annat tuffa jämförelsetal då man för ett år sedan var i en annan situation i pandemin där konsumenter ratade resor, restaurangbesök och liknande samtidigt som restriktioner fortfarande omfattade stora delar av samhället.
Integrerad del
Tillväxten inom e-handeln är nu betydligt lägre samtidigt som Axfoods 8,9 procent var en högre siffra än marknadens inom den totala e-handeln.
– Vi ser inte e-handeln som en egen företeelse utan en integrerad del. Ibland vill jag som kund handla på nätet, ibland vill jag få det hemlevererat men lika ofta är det samma kund som handlar i fysik butik, säger Klas Balkow.
TT: Hur lätt eller svårt är det att få lönsamhet inom e-handeln?
– Det är den stora frågan inom vår bransch. Den sista biten, när maten ska levereras hem, är kostsam och vi är i en lågmarginalbransch. Ska man leverera hem 30 kilo matkassar till dörrarna så kostar det. Här jobbar vi med effektiviseringar och samtransporter.