För tredje dagen den här veckan sänker drivmedelskedjorna priset. Bensinen kostar nu 20:39 kronor litern, jämfört med över 21 kronor i slutet av förra veckan. Senast priset låg på nuvarande nivå var i slutet av juli.
Dieseln har också fallit i pris men inte alls i samma utsträckning. Det från torsdagen nya priset på 25:31 kronor litern noterades senast i början av september.
Oljepriset har fallit tillbaka de senaste dagarna, vilket är en orsak till fallande drivmedelspriser. Kronförstärkningen den senaste veckan är en annan förklaring, om än mer marginell.
Ökad makt
Enligt Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer kan oljeprisfallet förklaras med förnyad konjunkturoro när räntorna dragit i väg i höjden. Lägre förmodad efterfrågan pressar då priset.
Tidigare i år har oljepriset lyft stadigt. Men det är inte bara efterfrågestyrt. Snarare är det Opecs och Rysslands samlade ökade makt som producenter, och som därmed kan styra utbudet, som ligger bakom prisuppgången, enligt Christian Kopfer.
– Normalt sett hade oljepriset annars snarare legat runt 50 dollar.
Nu ligger det kring 86 dollar för ett fat Nordsjöolja. Kopfer anar att det går upp mot 100 dollar framåt nästa år.
Giftig kombo
Den starkare kronan påverkar drivmedelspriserna i Sverige positivt, men hittills är den effekten ganska marginell. Gentemot dollarn, som är oljans valuta, är kronförstärkningen mindre än mot euron.
– Men det har varit en giftig kombo senaste halvåret, säger Kopfer och syftar på både kronförsvagningen och det ökade oljepriset.
Att dieselpriset är så pass mycket högre än bensinen har flera förklaringar, bland annat den högre andelen biodrivmedel, men på senare tid också det snålare utbudet av diesel på världsmarknaden där Ryssland är stor exportör.