Sammantaget minskar kundnöjdheten med 1,0 indexenheter, till 63,2 i en färsk och årlig mätning av privat- och företagskundernas nöjdhet med elhandlare, elnätsbolag och fjärrvärmeleverantörer.
Ekonomisk kris och global osäkerhet påverkar kundernas behov, krav och förväntningar, konstaterar SKI.
– Branschen är inne i en negativ trend och har inte klarat av de ändrade kundkrav som är ett resultat av de senaste årens kriser, säger Johan Parmler vd på SKI.
"Kunderna vill påverka"
Han påtalar att kundengagemanget är stort, men att branschen inte har lyckats möta deras behov.
– Elkunderna vill kunna påverka. De är kunskapstörstande och intresserade.
– Under förra året fick kunderna i princip all information om elpriserna via medier. Det är hög tid att branschen tar över den stafettpinnen och lyckas informera om det här på ett enkelt och begripligt sätt.
Betygen har fallit rejält inom fjärrvärmen. Historiskt har kundnöjdheten bland fjärrvärmekunder hållit uppe nivån för hela branschen, men i år är det tvärtom. Nu ses en mindre nedgång bland företagskunder och en kraftig nedgång bland privatkunder. Det är främst ett minskat prisvärde som belastar nöjdheten, enligt SKI.
Inom elhandeln ökar nöjdheten något bland både privat- och företagskunder, medan den fortsätter att minska också för elnätskunder.
Plånboken går före klimatet
Förra årets branschstudie präglades av en högljudd politisk debatt inför riksdagsvalet, hot om elbrist, kostnadskris och nedringda kundtjänster hos energiföretagen. Även om det i år varit lugnare, så har fjolårets turbulens satt sina spår i både kundbeteenden och behov, bedömer Johan Parmler.
– Energibranschen är långt ifrån att vara en lågintressebransch, säger han.
I studien ställs även frågor om kunders medvetenhet och förändringsvilja kring olika hållbarhetsperspektiv. Indikationen är att pris även i år konkurrerar ut miljö och klimat.
– Vi såg den här tendensen förra året, att plånboken konkurrerar ut hållbarhetsfrågor. Det återstår att se om trenden håller i sig, säger Johan Parmler.
Bland privatkunder är det närmare 4 av 10 som anger att man anpassat sin elanvändning för att spara pengar. Det är däremot bara 2 av 10 som uppger att man gjort en anpassning för att bidra till minskad klimatpåverkan.