Det var i måndags eftermiddag som 31-åriga Chun-kan Leung blev kallad till ett digitalt möte av sin arbetsgivare betaltjänsten Klarna. Tre veckor hade han hunnit jobba som dataanalytiker.
— Jag uppfattar det som ett förinspelat möte där vd Sebastian Siemiatkowski berättade att det skulle göras neddragningar och att folk skulle behöva gå. Sedan sade han att de som berördes skulle få ett mejl dagen efter, säger Chun-kan Leung.
Inte arg
På tisdagen fick han ett mejl med en inbjudan till ett digitalt möte. Där fick han prata med sin närmsta chef som berättade att han var en av dem som sagts upp.
— Det är klart att det är snopet men samtidigt är det så yrkeslivet är. De måste göra vad som är bäst för företaget, jag är inte arg, säger han.
Under måndagen gick Klarna ut med att de skulle säga upp tio procent av sin personalstyrka. Enligt tidningen Kollega kommer omkring 350 personer på kontoret i Stockholm att påverkas och 700 globalt. Anledningen är, enligt ett pressmeddelande från företaget, ändrade förutsättningar med anledning av omvärldsläget.
Chun-kan Leung har ännu inget svenskt personnummer och hade inte hunnit gå med i facket före uppsägningen. Det gör att han inte har rätt till någon ersättning. Men han får lön i sex veckor till och har lite besparingar.
— Jag söker jobb. Målet är dataanalytiker men nu söker jag brett.
Tre månader har han på sig, annars får att åka tillbaka till Australien.
Lämnade jobb och familj
När han fick jobbet på Klarna bodde han fortfarande i Sydney i Australien. Han sade upp sig från sitt jobb och lämnade familj och vänner för att prova på ett liv i Sverige. Klarna betalade flytt av möbler, flygbiljett och andra omkostnader. De ordnade också lägenhet.
— Den kommer jag behöva lämna om jag inte hittar ett annat jobb. Men jag är positivt lagt och ser det som att Klarna betalade för min flytt hit.
I måndags kväll släppte Klarna sin kvartalsrapport för första kvartalet 2022. Siffrorna visar en förlust före skatt på drygt 2,5 miljarder kronor.