I Kollegas artikel citeras en arbetssökande som väntat på sina pengar i fyra månader.
Harald Peterson, kassaföreståndare för Unionens a-kassa, säger att dröjsmålen grundar sig i en ovanligt stor personalomsättning och ett nytt system för ärendehantering.
– Även om det har gjorts stora förbättringar på it-systemet så tar det längre tid att hantera ett ärende i systemet än i det tidigare. En del av problemet handlar också om hur försäkringen ser ut, att vi exempelvis måste hämta in arbetsgivarintyg från en tredje part i varje ärende, säger han till tidningen.
Peterson säger att de hämtar in extern hjälp för att bemanna telefonerna och rekryterar för att få snabbare handläggning.
– Vi har goda förutsättningar att vända på den nedåtgående trenden. Men eftersom vi behandlar de äldsta ärendena först så kommer det vara en eftersläpning i statistiken.
Livsmedelsarbetarnas a-kassa är näst långsammast, med en genomsnittlig väntetid på åtta veckor. Resterande a-kassor snittar en väntetid på fem till sju veckor, enligt myndigheten Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens statistik.