Långsam a-kassa kritiseras: "Helt oacceptabel"

Mannen fick vänta över ett år på att få ett beslut om arbetslöshetsersättning omprövat.

Mannen fick vänta över ett år på att få sitt ärende omprövat. Arkivbild.

Mannen fick vänta över ett år på att få sitt ärende omprövat. Arkivbild.

Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Ekonomi2023-02-22 02:32

Nu får a-kassan i fråga allvarlig kritik från Justitieombudsmannen (JO), rapporterar Dagens Juridik.

Det var i slutet av mars som en man kontaktade Arbetslöshetskassan Alfa eftersom han ansåg att han fått ett felaktig beslut om a-kassa. I mitten av april fick han kontakt med en avdelningschef på Alfa som lovade att titta på hans ärende.

Men i maj fick han i stället beskedet att chefen skulle gå i pension och att ärendet därför skulle ges till en annan handläggare. Av mannens anmälan till JO framgår det att han uttryckte sitt missnöje till a-kassan vid flera tillfällen, men fick till svar att han var tvungen att begära en omprövning – vilket han redan hade gjort.

Först ett drygt år efter att hans missnöjesyttrande blev omprövningsbeslutet klart. JO anser att handläggningstiden är "helt oacceptabel" även med hänsyn till pandemin och Alfakssan får därför "allvarlig kritik för bristerna i ärendet".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!