I ekonomiskt tuffa tider brukar konsumenter dra in på dyrare utsvävningar, men ändå hålla fast vid de små, lyxiga ljuspunkterna i tillvaron, som till exempel ett nytt läppstift. Något som brukar kallas "läppstiftseffekten".
Men nu, med den höga inflationen, verkar till och med sminkköparna hålla hårt i sina plånböcker.
Skippar sminket
I USA har ansiktsprodukter minskat med 2,1 procent under de senaste tolv månaderna, jämfört med ett år tidigare.
I Europa uppger mer än en av fem konsumenter att de tänker lägga mindre pengar på smink och hudvårdsprodukter de närmaste månaderna, enligt en undersökning från McKinsey & Co.
Kosmetikaföretagen känner nu hur snaran dras åt. L' Oreals aktie tog rejält med stryk under förra veckan, efter att företaget gått ut med informationen att deras lyxmärken, som Lancôme och Shu Uemura, bara växte 4,6 procent under det tredje kvartalet. Det var mindre än vad investerarna trott.
L' Oreals vd Nicolas Hieronimus pekade dock vid ett investerarmöte på koncernens lågprismärken, som Maybelline och L'Oreal Paris, som han ser kan växa nu. Han uppger att köpare nu letar billigare produkter.
Lågpris i stället för lyx
Beiersdorf, som äger Nivea och lyxmärket La Prairie, sänker också förväntningarna. Efter att tidigare ha ökat försäljningen med 20 procent på lyxprodukterna varje år så tror nu företaget på en mer blygsam ökning. För de första nio månaderna var tillväxten för La Prairie 5,5 procent.
Företag som är mindre diversifierade, som de som säljer hårvårdsprodukter, kan drabbas än hårdare. Olaplex Holdings, som säljer dyra och exklusiva schampon, sänkte sina prognoser i veckan, och aktien rasade hela 57 procent.