Lastbilsjättar satsar på nätverk för laddning

Tre av världens största lastbilstillverkare ska samarbeta om ett nätverk av laddningsställen för eldrivna tunga fordon.
–Den här typen av infrastruktur måste komma på plats för att kunderna ska våga ta språnget, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

Volvo, Daimler och Traton, som äger Scania, satsar på att bygga upp ett nätverk av laddställen för tunga fordon i Europa. Nätverket ska ägas av ett gemensamt bolag. Arkivbild.

Volvo, Daimler och Traton, som äger Scania, satsar på att bygga upp ett nätverk av laddställen för tunga fordon i Europa. Nätverket ska ägas av ett gemensamt bolag. Arkivbild.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Ekonomi2021-12-16 08:49

Buss- och lastbilstillverkarna Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton Group, som äger Scania, har skrivit på ett bindande avtal om att skapa ett gemensamt företag för att bygga upp ett offentligt laddningsnätverk i Europa.

Nätverket ska serva tunga fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar.

Man siktar på att starta att det samägda företaget under nästa år. Huvudkontoret ska ligga i Amsterdam.

Måste godkännas

Men först måste EU:s konkurrensmyndighet godkänna samarbetet mellan de tre lastbilsjättarna – som i vanliga fall är ivriga konkurrenter.

Behovet av ett laddningsnätverk bedöms vara stort.

– Det finns i princip inga högkapacitetsladdare ute i Europa idag, säger Claes Eliasson.

Och det avskräcker förstås lastbilsköpare från att satsa på batteridrift.

De tre lastbilsföretagen ska äga lika stora delar av det nya bolaget. Tillsammans investerar man en halv miljard euro, det vill säga drygt fem miljarder kronor.

I ett första skede siktar man på att ha laddstolpar på 1 700 ställen längs Europas mest trafikerade vägarna.

Rastplatser

På sikt krävs många fler. 15 000 laddningsställen (med flera stolpar) inom några år har nämnts i en rapport från den europeiska fordonsbranschens organisation, Acea. Länge fram kan det behövas dubbelt så många, om övergången till eldrivna tunga fordon ska fungera.

Dagens uppkopplade dieselfordon bidrar med data om rutter och körtider.

– Vi vet redan ungefär var laddpunkterna ska finnas för att göra mest nytta logistiskt, säger Claes Eliasson.

Ställen där chaufförer redan idag stannar till för att ta rast, som vägkrogar och rastplatser, ligger förstås bra till.

E4 och E6 finns bland de vägar man sannolikt kommer att titta på först i Sverige. Det nya bolaget bestämmer självständigt om placeringen.

Stort intresse

Även fordon från andra tillverkare ska kunna ladda i nätverket. Fler delägare i bolaget välkomnas också.

– När vi började vädra de här planerna kom ett väldigt stort intresse från andra aktörer, säger Claes Eliasson.

– Även från myndigheter, tillägger han.

Marknaden för batteridrivna tunga fordon är hittills liten i Europa.

– Men vi tror att utvecklingen kan gå ganska fort, framhåller Claes Eliasson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!