Vid årsskiftet 2020–2021 fanns omkring 250 000 laddbara bilar i Sverige. Men bara 50 000 av dessa ägdes av privatpersoner, enligt statistik som konsumentorganisationen M bett Statistiska centralbyrån att ta fram. Nu väntas elbilarna öka rejält – 2030 tror Bil Sweden att det kommer att finnas runt två miljoner elbilar i landet. Frågan är bara hur vi ska få råd att köpa dem, trots stimulanserna från staten.
– Om man tycker att det känns dyrt så är man inte ensam, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M.
Att privatleasa i stället för att köpa sin bil har blivit allt mer populärt under de senaste åren. Nu går nästan 25 procent av nybilsmarknaden via privatleasing, enligt Stjernvall.
Räntan styr
– Erbjudandena kan se väldigt förmånliga ut, nu när räntorna är låga. I de flesta privatleasingavtal ingår en rörlig ränta.
Bakom står oftast biltillverkarnas finansbolag, som köper bilarna av bilföretaget förmånligt, för att sedan hyra ut dem via privatleasing, förklarar han.
Det går att leasa en elbil för kanske 3 000–4 000 kronor i månaden, vilket kan se ut som en rätt bra affär jämfört med att finansiera bilköpet exempelvis via billån. När det gäller elbilar funderar många kring teknikutvecklingen, och vad som händer med andrahandsvärdet på bilen då nya, vassare elbilar nu väller ut på marknaden.
– Det är stora, dyra batterier i dem. Det är svårt att gissa hur gammal en elbil kan bli, vi har inte data på det ännu. En vanlig bil kanske har ett värde i 17 år, men hur är det med elbilar? Vi vet inte vad som händer om batteriet går sönder på en tolv år gammal elbil.
Därför kan leasingavtal locka många, man binder sig för en kortare tid och behöver inte tänka på restvärdet.
Fast det gäller att se upp, varnar Carl-Erik Stjernvall.
– En nackdel för konsumenten är att det inte går att bryta kontraktet.
Bunden av kontraktet
Om man till exempelvis inte längre behöver bilen, eller inte är nöjd med sitt bilval, så kan man inte alltid komma loss, förklarar han.
– Därför är det extra viktigt att göra jobbet innan man skriver på avtalet. Behöver man till exempel få in en barnstol, eller behövs dragkrok? Man måste också provköra ordentligt.
– Det kan också vara juridiskt krångligt att reklamera fel då man själv inte äger bilen. Samtidigt har man inte samma ansvar som då man äger den.
Ofta finns en lång rad tillval, precis som då man köper en ny bil. Men de kan bli ruskigt dyra på leasingbilen, varnar han.
Tilläggen kostar
– Om man har många egna val så lönar det sig sämre för leasingbilar.
Men många som leasar gruvar sig för den dag då det är dags att lämna tillbaka bilen. Leasingkontraktet förutsätter ett normalt slitage på bilen, men vad ska räknas som normalt? Repor, bucklor och slitna däck hör kanske till själva bruket av en bil, men det är inte säkert att leasingföretaget är av samma åsikt, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.
– Det är jättesvårt att få till en opartisk bedömning. Numera kan man dock vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.
Körsträckebegränsningar och kostnaden för eventuella övermil tycker han däremot inte man ska vara så rädd för. Priset för övermilen ligger ofta mellan 10 och 20 kronor per mil, förklarar han, men han har sett exempel där kostnaden bara är 7 kronor.
Däremot gäller det att kolla avtalet ordentligt.
– För en del privatleasingavtal med låg månadsavgift har företaget smusslat in en extra hög första betalning. Det är inte snyggt, säger Carl-Erik Stjernvall.