Orsaken är leveransproblem, som tynger fordonssektorn både nu och framöver.
Hittills i år har nyregistreringarna minskat med 14 procent jämfört med samma period förra året.
47 procent kan laddas
47 procent av de nyregistrerade bilarna i maj var laddbara. Det är lägre än för hela perioden januari till maj i år, då 51 procent av bilarna var laddbara. 23 procent var laddhybrider, och 24 procent var rena elbilar.
"Privatkunder fortsätter att vara drivande i att elektrifieringen ökat tempot, vilket beror på att många nya modeller i olika prissegment lanserats sedan i slutet av 2021. Privatleasing har även blivit den vanligaste finansieringsformen för laddbara bilar i denna kundgrupp, med två av tre laddbara bilar som var privatleasing 2021", skriver Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden i ett pressmeddelande.
Många bensinbilar
Under maj var andelen bensinbilar hög. Enligt Mobility Sweden beror det dels på förändringar i malussystemet som införs den 1 juli, dels på de leveransproblem som råder särskilt för elbilar.
Nu sänker Mobility Sweden prognosen till 300 000 bilar för antalet nyregistrerade bilar i år.
"Kriget i Ukraina samt omfattande nedstängningar på grund av pandemin i Kina medför stora störningar i globala leverantörskedjor som slår fortsatt hårt mot fordonsindustrin" skriver Mattias Bergman.
Många biltillverkare drabbas hårt av problemen.
"Bristen på flera nyckelkomponenter tvingar den globala fordonsindustrin att reducera produktionen och i vissa fall stoppa den temporärt. Kombinationen av produktionsstörningar, höjda energipriser, höjda kostnader för insatsvaror och transporter, svag krona och den allmänna oron får konsekvenser på den svenska fordonsmarknaden med både längre leveranstider och högre kostnader" skriver han.