Lidls prissänkning "ger hopp" om matpriserna

Lidls priskampanj kan vara en början på slutet för de skenande matpriserna.
–Det är ett tecken på att kostnaderna på livsmedel har dämpats, säger Nordeas chefsanalytiker Torbjörns Isaksson.

Matpriserna har gått upp på grund av inflationen. Arkivbild.

Matpriserna har gått upp på grund av inflationen. Arkivbild.

Foto: Chris Anderson/TT

Ekonomi2023-03-23 10:10

Visserligen pekar preliminära data på att livsmedelspriserna har fortsatt upp något i mars, enligt Nordeas beräkningar.

Men att matkedjan Lidl i går aviserade att den nu tänker sänka priserna på ett 100-tal varor, tar Torbjörn Isaksson som intäkt för att priserna sannolikt har toppat, åtminstone för nu.

– Det här ger hopp om att matpriserna ska ha planat ut snart, säger han.

Visserligen är Lidl en väldigt liten spelare på svensk matmarknad. Och det beror också på vilka typer av livsmedel som sänkningarna läggs på. Lidls aviserade prissänkning är förmodligen en kombination av en ren kampanj och faktiskt dämpade priser hos leverantörerna, resonerar Isaksson.

– Men det finns skäl till att matpriserna bör dämpas, säger han.

Han pekar på fallande spannmålspriser på världsmarknaden, att globala livsmedelsindex inte bara har stannat upp, utan också faktiskt har gått ned. Oljepriset har sjunkit, elpriserna likaså. Dessutom stärktes kronan tydligt efter onsdagens amerikanska räntebesked, viktigt för importen av livsmedel. Med viss eftersläpning bör allt detta slå igenom på matpriserna i svenska butiker, enligt honom.

– Skulle vi till och med få se breda prissänkningar skulle det vara en stor sak.

Då skulle inflationen påverkas tydligt. Matpriserna väger tungt i den breda inflationskorgen, ungefär 13 procent utgörs av mat, enligt Isaksson.

Nordeas prognos är i nuläget att inflationen, mätt som KPIF, alltså undantaget räntekostnader, faller från 9,4 procent i februari till 8,3 procent i mars.

– Och sen fortsätter den ned. Matpriserna är ett skäl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!