Konkurrensen krymper – Axfood köper Citygross

Livsmedelskoncernen Axfood, med Willys och Hemköp bland kedjorna, köper konkurrenten Citygross. Ännu färre aktörer är en risk för sämre konkurrens, enligt Konkurrensverket som det senaste året analyserat matmarknaden i spåren av de skenande priserna.

Axfood tar hela kontrollen över Citygross. Arkivbild.

Axfood tar hela kontrollen över Citygross. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi2024-06-11 13:31

Axfood äger redan delar av Citygross, tio procent, men köper nu hela företaget och betalar två miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande.

Citygross bedöms ha en marknadsandel på cirka tre procent och har 42 butiker, främst i södra delarna av landet. Bolaget går med förlust men Axfood har målsättningen att vända Citygross till vinst senast 2026.

Affären ska nu granskas av Konkurrensverket eller EU:s motsvarighet, men eftersom affären i stort sett är en svensk angelägenhet blir det nog den svenska myndigheten som får ärendet på sitt bord.

Riskfaktor

Konkurrensverket (KKV) kan stoppa affären om den bedöms försämra konkurrensen för kunder eller andra intressenter. Om det kan förstås inte myndigheten säga något om redan i dag, men säger generellt:

– Stora delar av den svenska livsmedelskedjan är koncentrerad till relativt få aktörer och det i sig är en riskfaktor, brukar vi säga, för att konkurrensen kan fungera sämre, säger Martin Bäckström, enhetschef på KKV.

Härom året släppte KKV igenom Coops köp av ett gäng Netto-butiker, främst i södra Sverige, även om det fanns frågetecken på vissa orter där konkurrensen minskade tydligt, enligt Martin Bäckström.

Vill ha skärpta regler

Men det var inte tillräckligt för att stoppa affären eftersom den inte påverkade tillräckligt stor del av Sverige, så som lagen är skriven. Myndigheten har fört fram synpunkter på att förvärvsreglerna skulle behöva göras om.

Även Axfoods köp av Citygross grossistverksamhet för något år sedan fick grönt ljus.

Efter de affärerna kom tiden med ökad inflation och skenande matpriser vilket riktade ljuset på konkurrensen i hela livsmedelskedjan. KKV har därför det senaste året genomlyst matbranschen och en sammanfattande rapport släpps om några veckor, men slutsatserna är inget Martin Bäckström vill avslöja nu.

Fakta: Så såg marknadsandelarna ut 2023

Ica, 50,3 procent

Axfood (främst Willys och Hemköp), 20,5 procent

Coop, 17,5 procent

Lidl, 6,1 procent

Citygross, 3,7 procent

Matrebellerna, 1,0 procent.

Källa: Branschorganisationen DLF

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!