LO om Coop: "De verkar ha glömt sin roll"

Coop har tappat bort sin roll, tycker LO:s ordförande. Kooperationen var först ut med eget varumärke, blåvitt, för att pressa matpriserna.
–Det verkar de ha glömt bort.Statistik visar att matjättarnas egna varumärken har ökat mest i pris.

LO:s ordförande Susanna Gideonsson. Arkivbild.

LO:s ordförande Susanna Gideonsson. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi2023-03-26 08:32

De privata matjättarna Ica och Axfood har fått stå i skottgluggen den senaste veckan för de frikostiga direktörsbonusarna, samtidigt som matpriserna skenar.

Men LO:s ordförande Susanna Gideonsson är minst lika kritisk till medlemsägda Coop. Dess ursprung var bra varor, till rimligt pris för vanligt folk.

– Det verkar som att man har övergett den tanken överhuvudtaget, säger hon.

TT: Har Coops affärsmodell spelat ut sin roll?

– Jag tror absolut inte det, snarare tvärtom, deras affärsmodell att vara medlemsägd, att finnas till för vanligt folk borde kunna flyga bättre än någonsin. Men det är inte det de gör affärer på i dag, det verkar vara annat som är viktigare, säger Gideonsson som konstaterar att det enda bolaget, Lidl, som börjat sänka priserna, var det som inte var inbjudet till finansministerns speciella möte om de höga matpriserna i veckan.

Ökat mer i pris

Hon pekar på att just butikernas egna varumärken, som Coop en gång var först ut med och som alla butiker mer eller mindre kör med nuförtiden, har ökat mest i pris.

Det bekräftas också av Matpriskollens körningar. Under det senaste året, februari 2022 till februari 2023, har matpriserna generellt ökat med 16,3 procent medan matjättarnas egna varumärken ökat med 17,1 procent.

Det borde inte se ut så, tycker Gideonsson.

– De varorna styr de själva över, hur de väljer att profilera dem.

Matpriskollens studier visar också att Coop låg i front efter nyår och höjde matpriserna mest av de stora drakarna.

Ta större bit av kakan

Handlarna själva, Ica, Axfood och Coop, säger att läget är tufft nu, att de bara tvingas följa med när livsmedelsproducenterna höjt sina priser minst lika mycket.

– Ja, kanske det, men de har gått som tåget en rackarns rad av år. Tyvärr verkar det som de har tagit ut en högre vinstnivå än vad de har gjort historiskt, säger Gideonsson som har en bakgrund inom handeln.

Vinstandelarna har stigit på löntagarnas bekostnad senaste åren, även bland de företag utanför handeln, enligt Gideonsson. Det baseras på statistik från statliga Konjunkturinstitutet.

– Vi måste ta en större bit av kakan för att inte den utvecklingen ska fortsätta, säger Gideonsson inför slutspurten i årets stora lönerörelse.

Fakta: Nobbade lönebud

LO har krävt 4,4 procent på ett år i löneökningar i årets löneförhandlingar som nu är inne på upploppet.

I fredags nobbade industrifacken ett lönebud från medlarna på 6,5 procent på två år inom industrin, den sektor som brukar sätta lönemärket för hela arbetsmarknaden.

Kommande vecka väntas fack och arbetsgivare få ett slutbud från medlarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!