I samband med låneansökningar erbjuds konsumenter ofta att köpa till en kompletterande produkt som kallas låneskydd eller betalskydd. Det är en försäkring som enligt marknadsföringen ska erbjuda skydd om betalningsförmågan försämras till följd av exempelvis sjukdom eller arbetslöshet.
Men försäkringsvillkoren är ofta oklara, visar en genomgång från Konsumentverket. Myndigheten har tittat på tio företag som erbjuder privatlån. Resultatet visar brister i både marknadsföringen av och informationen om låneskydd.
Reklamen innehåller svepande formuleringar som lovar ett bättre skydd än försäkringen ger. Och villkoren innehåller undantag som kan innebära en kalldusch. Det kan handla om att lånet måste ha löpt under en viss tid innan betalskyddet träder i kraft eller att försäkringen inte gäller om låntagaren ”haft anledning att anta att risk” för arbetslöshet fanns.
För konsumenterna är det för snårigt att sätta sig in i vad som verkligen gäller, anser Konsumentverket som nu uppmanar företagen att bättra sig.
"Försäkringar generellt upplevs ofta som en ganska krånglig och tråkig produkt av konsumenterna. Det gör att färre tar sig tid att verkligen sätta sig in i vad försäkringen gäller för, och vad den inte täcker", säger Joel Westerlund, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.