Lyft trots färre sålda bilar för BMW

Den tyska biltillverkaren BMW redovisar ett vinst- och försäljningslyft för årets första kvartal, trots produktionsstörningar kopplade till Ukrainakriget och covid-19-nedstängningar i Kina.

BMW:s försäljningsvolym minskade i första kvartalet, men då man satsade på dyrare modeller med högre marginaler lyfte både resultatet och försäljningsintäkterna. Arkivbild

BMW:s försäljningsvolym minskade i första kvartalet, men då man satsade på dyrare modeller med högre marginaler lyfte både resultatet och försäljningsintäkterna. Arkivbild

Foto: Lennart Preiss AP/TT

Ekonomi2022-05-05 08:38

Rörelseresultatet under kvartalet steg 12 procent till 3,39 miljarder euro, vilket var mer än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med 2,9 miljarder euro.

Fokus i produktionen lades på att få ut dyrare bilmodeller med högre marginaler, vilket ledde till att försäljningsvolymen – antalet sålda bilar – sjönk 6 procent, medan försäljningsintäkterna lyfte med 17 procent.

BMW:s rörelsemarginal under första kvartalet var 8,9 procent, vilket var tydligt högre än väntade 7,8 procent. Men det är långt kvar upp till ärkerivalen Mercedes-Benz marginal, som lyfte till 16,4 procent under årets första kvartal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!