Gucci, Louis Vuitton och Prada är några varumärken som står sig starka även i ekonomiskt bistrare tider trots prislappar på tiotusentals kronor för exempelvis skor och väskor. Lyxmärkena har nämligen fått draghjälp inför julhandeln av turister som flyger in främst från USA för att passa på att handla.
Statistik från betalföretaget Planet visar att den amerikanska shoppingen i Västeuropa steg med 40 procent under Black week, rapporterar finanstidningen The Wall Street Journal.
Dyrare hemma
Den amerikanska dollarn har under hösten legat på dess högsta nivå på två decennier. När sedan en rad av dessa lyxprodukter tillverkas i Europa blir de billigare i Paris och Milano än motsvarande butiker i New York eller Los Angeles.
Enligt en beräkning från storbanken Bank of America så betalar den amerikanska konsumenten i snitt 38 procent mer för sådana produkter på hemmaplan än i Europa när man har möjlighet att få skattelättnader på sina europeiska inköp. Historiskt sett brukar skillnaden ligga på omkring 20 procent.
Färre kineser än vanligt
Utvecklingen är också extra tacksam med tanke på att en ytterst viktig kundgrupp – de kinesiska turisterna – nu inte besöker butikerna i alls samma omfattning på grund av covid-restriktioner. Även om vissa lättnader kommunicerats ut i Kina ges fortfarande långtifrån samma möjligheter för kinesiska turister när det gäller att ta sig till Europa.
Hur länge det gynnsamma köpläget håller i sig för amerikaner är dock inte självklart. I veckan kommer Europeiska centralbanken (ECB) med ett nytt räntebesked och ännu en räntehöjning skulle stärka euron gentemot dollarn som dessutom har försvagats något den senaste tiden.