– Nu slår dieselpriserna nya rekord varje dag, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson.
– Det slår väldigt hårt mot många människor i Sverige.
Moderaterna (M) vill därför få ned priset på diesel med fem kronor litern, men även på bensin med flera kronor, under en tillfällig tremånadersperiod.
Partiet föreslår att energiskatten sänks till EU:s miniminivåer och att Sverige dessutom begär ett undantag från EU så att skatten tillfälligt kan tas bort helt.
Partiet avser att omgående lägga fram förslaget i riksdagens finansutskott.
Fem kronor
M vill också sänka kraven på inblandning av biobränsle, den så kallade reduktionsplikten. Hur det ska ske har partiet inte bestämt sig för, utan vill först ha en diskussion med drivmedelsbolagen.
Sammanlagt är åtgärderna tänkta att leda till fem kronor lägre dieselpris och runt fyra kronor lägre bensinpris.
Svantesson räknar med att de tillfälliga lättnaderna på drivmedelspriserna ska kunna införas under våren.
– Det här är rimligt att göra här och nu, säger Svantesson.
För tre månader beräknas åtgärderna kosta statskassan 5,5 miljarder kronor.
L vill sänka
Svantesson utesluter inte ytterligare åtgärder, eftersom prishöjningarna nu sker extremt fort.
Partiet kan även tänka sig att titta på sänkningar av moms och koldioxidskatt om det skulle behövas.
Också Liberalerna kan nu tänka sig att sänka energiskatten på drivmedel.
– Vi tvingas att tänka om nu. Vi ser att läget är helt annorlunda nu än sist vi diskuterade budgetfrågan, säger L-ledaren Nyamko Sabuni.
– Rysslands invasion av Ukraina gör att bränslepriserna skenar.
Sabuni räknar med att sanktioner mot Ryssland kommer att leda till ännu högre priser.
Hur mycket energiskatten bör sänkas har L inte tagit ställning till ännu. Nyamko Sabuni vill först diskutera med de andra partierna hur stor stor skattesänkningen ska vara och hur länge den ska gälla.
Undrande Damberg
Finansminister Mikael Damberg (S) har inte sett detaljerna i M-förslaget, men konstaterar att det inte går att slopa energiskatten helt i dag.
– Dagens EU-regelverk medger inte att man beskattar på så låg nivå. Vi får se vad EU-kommissionen kommer fram till, om det blir uppmjukningar framöver, säger Damberg med hänvisning till de förslag som EU-kommissionen är på väg att lägga om energi och statsstödsregler.
– Det blir intressant att se hur de vill genomföra förslaget, eftersom det i alla fall inte i dag är möjligt med de EU-regelverk som finns.