Det som började med ett hot om ett fientligt övertagande och slutade med att styrelsen gick med på att Elon Musk köper ut Twitter från börsen för 44 miljarder dollar.
Ett flertal personer med insyn i förhandlingarna som Bloomberg talat med beskriver det som den snabbaste affär de någonsin varit med om. Ett skäl till det uppges vara att Elon Musk kunnat fatta många av besluten på egen hand.
De senaste veckorna har han jobbat intensivt dels med att hitta finansiering för affären och dels med lobbying.
Enligt Bloomberg har han personligen kontaktat Twitters största aktiva ägare för att få dem att påverka styrelsen. Flera av dem ska enligt affärssajten ha uppmanat bolagets styrelse att ta budet på allvar.
"Han har Tesla i blodet"
Det de flesta bedömarna frågar sig nu är vad som händer härnäst. Många frågetecken återstår att räta ut.
Enligt Washington Post oroar sig nu också bolagets anställda över vad som ska hända. Tidningen berättar om ett personalmöte där bolagets vd Parag Agrawal och ordföranden Bret Taylor försökt lugna oroliga anställda utan att kunna ge några konkreta svar.
En annan fråga är om Elon Musk kommer hinna med både Twitter, Tesla och SpaceX. Sedan hans bud blev känt har Teslas aktie backat något. Men det är inget som analytikern Craig Irwin lägger större vikt vid.
– Han har Tesla i blodet, så jag oroar mig inte över att Musk tar sig an ett nytt projekt, säger han till Bloomberg.
Elon Musk själv har meddelat att yttrandefrihet är prio ett för honom. Men som amerikanska journalisten Peter Kafka skriver i en kommentar på sajten Recode lär de finansiärer han fått med sig, i form av bland annat banker, också förvänta sig att värdet på bolaget ökar: “Twitters största problem som företag – ett som de alltid har tampats med – är att de är en gratis annonsfinansierad tjänst, som inte har tillräckligt många användare för att bli attraktivt för annonsörer”, skriver han.
Relationen till Kina
En annan fråga är finansieringen. Av de 44 miljarder dollarna som affären är värd har Elon Musk säkrat finansiering med hjälp av banker och säkerheter i Tesla-aktier motsvarande drygt 25 miljarder dollar.
Resten har han gett garantier för, utan att ge några offentliga detaljer kring hur betalningen ska ske. Han må vara rikast i världen, men större delen av hans förmögenhet är bunden i hans företag.
Enligt Bloomberg öppnar det för olika alternativ. Han kan gå ihop med andra rika personer för att delfinansiera det, han kan sälja aktier i Tesla eller så kan han betala med hjälp av kryptovalutor.
Andra, som Amazon-grundaren Jeff Bezos, frågar sig vad Kina kan få för roll i det hela. Twitter är bannlyst i Kina sedan 2009. Tesla däremot har blomstrande affärer i landet. För tre år sedan byggde bolaget en megafabrik utanför Shanghai, finansierad med hjälp av lån från kinesiska banker. Frågan som bland annat Amazon-grundaren ställer sig är hur Elon Musk ska hantera den intressekonflikten.
Bezos, som i sin tur äger Washington Post, kommer i ett Twitter-inlägg till slutsatsen att det troliga utfallet är att “Teslas situation i Kina blir mer komplex, snarare än att Twitter censureras”.