Perioden 1 november–28 februari gjorde flygbolaget en förlust på 3,6 miljarder kronor, enligt en preliminär rapport.
– Det är en stor förlust igen i februari, men det är inga stora överraskningar. Siffrorna är definitivt en väldigt stark indikation på att det behövs fler passagerare. Det tror jag också kommer att komma de närmaste månaderna, säger Pedersen.
Än så länge är det lågsäsong och så här stora kommer inte förlusterna att vara varje månad framöver, tror han.
– Men det är uppenbart, utifrån siffrorna, att företaget gör enorma förluster under lågsäsong.
"Svåra tider"
För ett år sedan lanserade SAS sin transformationsplan, "SAS Forward". Den fulla effekten av den planen kommer inte förrän passagerarna är tillbaka på de nivåer som bolaget hade före pandemin. Men där är man inte ännu, påpekar Jacob Pedersen.
– Det är svåra tider, men det blir bättre framöver för SAS.
Det enda positiva i den preliminära rapporten han kan lyfta fram är tillgången till likvida medel, 5,3 miljarder kronor.
– SAS dräneras inte på likviditet just nu och det beror på att kunderna håller på att beställa nya biljetter inför sommaren.
"Många utmaningar"
Flera stora utmaningar väntar SAS framöver, inte minst att pressa ner företagets skulder med ytterligare 9,5 miljarder kronor, bland annat genom förhandlingar med personal och leverantörer.
– Så det är fortfarande många utmaningar för SAS de kommande kvartalen, säger Jacob Pedersen.
Rapporten är en månatlig uppdatering av det finansiella läget för SAS, som görs då bolaget befinner sig under konkursskydd i USA och därmed har skyldighet att hålla konkursdomstolen uppdaterad med finansiell information.