Matjättarna försvarar prishöjningarna

Skenande matpriser har fått finansministern att kalla matjättarna till ett samtal. Det välkomnas av branschen – som samtidigt försvarar de höga priserna.

Det är bra att branschen ännu tydligare får förklara varför matpriserna fortsätter att öka, enligt Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel. Arkivbild.

Det är bra att branschen ännu tydligare får förklara varför matpriserna fortsätter att öka, enligt Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel. Arkivbild.

Foto: Malin Hoelstad / SvD / TT

Ekonomi2023-03-15 14:10

Matpriserna har stigit med 21 procent på ett år, enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån.

Det har fått finansminister Elisabeth Svantesson (M) att meddela att hon så snart som möjligt ska kalla till sig livsmedelsjättarna för diskussion om matpriserna.

Beskedet välkomnas branschen.

– Vi tycker bara att det är bra om branschen ännu tydligare då får förklara hur kostnadsstrukturen ser ut och vad som har lett fram till de här prishöjningarna, säger Karin Brynell, vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Livsmedelsjättarna Coop, Ica och Axfood, har alla valt att ge sina kommentarer om de stigande matpriserna till TT i skriftlig form.

"Det är viktigt att politiken och näringslivet samtalar i denna inflationskris. Läget är allvarligt för konsumenterna, för dagligvaruhandeln och för livsmedelsproduktionen och vi ser fram emot att beskriva det tuffa läge vi nu ser", skriver Icagruppens vd Eric Lundberg.

"Tufft läge"

Enligt livsmedelsjättarna beror de höga matpriserna på högre kostnader för branschen.

"Prisökningarna vi gjort är en direkt följd av prishöjningarna vi fått från våra leverantörer, och faktum är att de prisökningarna inte slagit igenom fullt ut hela vägen i konsumentled", säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood i en mejlkommentar.

Enligt Marie Nygren, vd på Coop Sverige, är sambandet tydligt: "När maten kostar mer att producera blir den dyrare att köpa", skriver hon och fortsätter:

"Därtill har våra butiker ökade kostnader för att driva butikerna och ett stort volymtapp. Det är ett tufft läge i dagligvaruhandeln idag där våra kunder har mindre pengar samtidigt som vi har ökade kostnader för att driva butik".

Även den svaga svenska kronan bidrar enligt branschföreträdarna, eftersom den har en effekt på allt som importeras.

Plånboken styr

Finansministern vill under det kommande mötet med matjättarna prata om hur priserna ska hållas nere och försäkra sig om att ingen av aktörerna passar på att höja priserna i onödan.

Det vore "oacceptabelt", enligt Elisabeth Svantesson (M).

Enligt Karin Brynell har marginalerna och omsättningen, rensat för inflationen, sjunkit i branschen.

Konsumenterna har också tydligt visat att det är plånboken som numera styr vilken butik som man väljer att handla i, uppger hon.

– Den konkurrens som finns i butiksledet har inte gett utrymme för den typen av extra höjningar, säger hon.

Eric Lundberg på Ica säger att många handlare "kämpar med skenande kostnader som är högre än intäkterna". Han uppger att Ica har tuffa förhandlingar med de större leverantörerna.

"Samtidigt måste vi värna det svenska lantbruket. Det råder många osäkerhetsfaktorer framåt men vår bedömning är att takten i prisökningarna successivt borde börja avta, givet att några av de faktorer som påverkar matpriset nu har stabiliserats sedan ett tag", skriver han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!