Matprischock väntar – "börjar likna dramatik"

Trots kraftiga höjningar av matpriserna har vi bara sett början av uppgången, enligt Matpriskollen. Ukrainakriget och de skenande energipriserna har inte slagit igenom ännu.
–Det vi ser börjar likna dramatik, säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen.

Vi har bara sett början på prisökningen på livsmedel, enligt Matpriskollen.

Vi har bara sett början på prisökningen på livsmedel, enligt Matpriskollen.

Foto: Anders Humlebo/TT

Ekonomi2022-03-12 07:43

Bara under första veckan i mars steg mejeriprodukter från Arla med mellan 2 och 10 procent, enligt Matpriskollen, som är ett fristående företag som tar in prisuppgifter från de stora livsmedelskedjorna.

– Så här stora höjningar har vi inte sett på årtionden, säger Ulf Mazur.

Arla kommer inte att vara ensamma om att höja, de andra mejerileverantörerna kommer med största säkerhet att följa efter, bedömer han.

Urholkar köpkraften

Den allt dyrare maten kommer att urholka svenskens köpkraft rejält, och varje procent som maten blir dyrare ger stora effekter, förklarar han. Nu går allt också väldigt snabbt.

– Det här är helt sjukt. Jag har hållit på med matpriser sedan 80-talet, men jag har inte sett något liknande, och det sker just nu.

Detta som vi ser nu är bara början, påpekar han. Prisökningarna hittills i år härrör från de ökade kostnaderna för energi, frakt, förpackningsmaterial och råvaror som uppstod i höstas. De stora prisökningarna på energi och råvaror som vi ser nu i samband med Ukrainakriget finns inte medräknade i höjningarna hittills. De kommer senare.

Ulf Mazur berättar att prishöjningar sker genom förhandlingar mellan leverantörerna och kedjorna, och att detta tar tid.

Förhandlingar om priser

– Det är en process som tar månader. Man förhandlar inte om alla kategorier samtidigt. Vissa, som kroppsvårdsartiklar, har inte alls höjts ännu. Men leverantörerna där har också haft ökade kostnader, för råvaror och schampoflaskor till exempel.

Så prishöjningarna kommer också där, det är han övertygad om. Alla kategorier är på väg att höjas.

– Jag tror att man har jättepanik både hos livsmedelskedjor och leverantörer nu.

Men livsmedelskedjorna vill inte prata om någon panik. Däremot är det helt riktigt som Ulf Mazur säger, priserna inom vissa varukategorier ökar både snabbt och mycket nu, bekräftar Therese Knapp på Coops presstjänst. Och de härrör från prisökningarna på bland annat energi, råvaror och förpackningsmaterial i höstas till följd av pandemin.

– Vi delar den analysen, det som sker nu har inte med Ukrainakriget att göra. Men vi spekulerar inte om vad som sker framöver, säger hon.

Ica vill inte heller säga något om prisutvecklingen, det är varje enskild handlare som sätter sina egna priser, enligt Icas presstjänst. "Just nu det för tidigt att säga hur vi kommer att påverkas långsiktigt av omvärldens händelser men vi följer utvecklingen noggrant" skriver Ica i ett mejl till TT.

Axfood, som äger bland annat Hemköp och Willys, ser också att pilarna pekar uppåt för priserna, men var det landar kan inte Magnus Törnblom, presschef på Axfood, säga.

– Vi gör inga prognoser, men vi kan konstatera att det finns ett tryck uppåt. Det är många faktorer som spelar in. Vi har en intensifierad dialog med leverantörerna, och jobbar tillsammans med dem för att de ska få skäligt betalt och att kunderna ska kunna köpa prisvärda varor, säger Magnus Törnblom.

Fakta: Stigande matpriser

Under de första två månaderna i år har matpriserna ökat med 1,9 procent i årstakt, enligt Matpriskollens undersökningar som baseras på 43 000 artiklar. Under första veckan i mars har priserna fortsatt att öka, exempelvis har mejeriprodukter från Arla ökat med runt 10 procent, enligt Matpriskollen. Andra mejerileverantörer väntas följa efter.

Som en jämförelse steg matpriserna med 1,1 procent i årstakt vid årsskiftet 2021/2022.

Matpriskollen är ett företag dom driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!