Matpriserna fortsÀtter upp: "En rysare"

Hittills har kostnaden för livsmedel ökat med över 14 procent pÄ ett Är, enligt sajten Matpriskollen. Och Ànnu syns inget slut pÄ prisuppgÄngen.
–Det Ă€r en rysare, sĂ€ger sajtens grundare Ulf Mazur.

Matpriserna fortsÀtter att öka. Arkivbild.

Matpriserna fortsÀtter att öka. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg /TT

Ekonomi2022-10-05 06:00

Priserna pÄ mat började skena i januari i Är, berÀttar Ulf Mazur, grundare av sajten Matpriskollen, som jÀmför priser i landets största livsmedelskedjor.

Under september ökade priserna med 1 procent jÀmfört med mÄnaden innan, det vill sÀga nÀstan lika mycket som prisökningen under hela 2021, som var 1,1 procent. Under de senaste 12 mÄnaderna Àr uppgÄngen 14,4 procent.

Han berÀttar att vi handlar livsmedel för ungefÀr 310 miljarder kronor per Är. Varje procent som priserna stiger innebÀr runt 3 miljarder kronor mer i kostnad för hushÄllen.

– Prisstegringarna för tolv mĂ„nader innebĂ€r 36 miljarder kronor mer för hushĂ„llen pĂ„ ett Ă„r. Det gör att de fĂ„r mindre att lĂ€gga pĂ„ annan konsumtion.

Konsumtion av annat minskar

Till det ska ocksÄ kostnaden för rÀntehöjningar, höjda drivmedelspriser och sÄ smÄningom ocksÄ höjda hyror lÀggas.

– Det Ă€r en rysare.

Vissa varor, som exempelvis en viss sorts smör, har höjts hela fyra gÄnger hittills i Är, priset har ökat frÄn drygt 40 kronor till över 54 kronor. Andra produkter, som kattmat av ett lÄgprismÀrke, har haft en prisökning pÄ hela 90 procent.

– Vi har mött ilskna reaktioner, folk som ringer oss och sĂ€ger att vi ljuger dĂ„ vi sĂ€ger att priserna har ökat med ungefĂ€r en procent pĂ„ en mĂ„nad. De tycker att priserna har ökat mycket mer. Och det har de ju, för enskilda produkter. Det vi visar Ă€r ett genomsnitt.

MÄnga varugrupper, och Àven enskilda varumÀrken inom olika varugrupper, har Ànnu inte höjts alls, eller mycket lite. Men priserna för att producera varor i Sverige har ökat med 27 procent pÄ tolv mÄnader, enligt Statistiska centralbyrÄns berÀkningar av producentpriserna. Det kan innebÀra att priserna kommer att stiga Ànnu mer.

– Det gör att det finns otroligt mycket luft kvar. Det Ă€r lĂ„nga cykler för prisjusteringar inom dagligvaruhandeln, sĂ„ det hĂ€r kommer att fortsĂ€tta.

Prisrallyt fortsÀtter

– VĂ„r prognos Ă€r att prishöjningarna kommer att fortsĂ€tta, det kan bli prisökningar pĂ„ minst 15 procent för ett Ă„r, kanske upp mot 17 procent. Ännu har vi inte sett puckeln.

Nu mÀrks att kunderna har blivit mer "otrogna" mot sina vanliga livsmedelsbutiker, konstaterar han. De gÄr med mobiltelefonen i handen och kollar reklamerbjudandena, och drar sig inte lÀngre för att byta butik om det finns billigare varor pÄ extrapris.

– Konsumenterna Ă€r lĂ€ttflyktiga nu. LĂ„gprisbutikerna fĂ„r mĂ„nga nya kunder, folk kommer till dem utan att de behöver göra nĂ„got, sĂ€ger Ulf Mazur.

Fakta: Prisutveckling

Under september steg priserna pÄ dagligvaruartiklar, som Àr mer Àn bara mat, med 0,1 procent. Mat steg med 1 procent.

Under januari september i Är har prisutvecklingen pÄ dagligvaror varit 11,4 procent. PÄ tolv mÄnader 12 procent. För mat har prisutvecklingen varit 13,7 procent under januari - september, för tolv mÄnader 14,4 procent.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!