Det är tredje månaden i rad som priserna inte stiger. I juni låg priserna plus minus noll, som ett genomsnitt, liksom de gjorde under maj. I april föll priserna något, enligt matpriskollens sammanställning av ordinarie-priser på runt 43 000 artiklar hos de stora kedjorna.
Kanske kan vi andas ut nu när det gäller matprisrallyt? Nja, inte riktigt, enligt Ulf Mazur.
– Det ser väldigt bra ut. Men det innebär inte att maten kommer att bli billigare.
Vi kan glömma att få tillbaka samma prisnivåer som rådde innan maten började rusa i början av 2022. Snarare kan vi förvänta oss fortsatta höjningar, i alla fall på vissa varor.
Svag krona
– Det finns goda tecken i skyn, men den fördunklas nu av valutaeffekten med den svaga kronan, och priset på en del råvaror som går upp.
Han tar kaffet som exempel. Det föll tillbaka i pris tidigare, men nu under juni steg det igen. Varje paket blev ungefär tre kronor dyrare.
– Kaffepriset sätts i dollar. Och dollarn går åt fel håll.
Alla varor som importeras drabbas av den svaga kronan, förklarar han. Importvarorna blir ordentligt mycket dyrare för oss svenskar. Dessutom kan väder, torka och krig påverka råvarupriser.
– Importen står ju för ungefär hälften av vår matförsörjning. Det betyder mycket för priserna.
Det gör att matpriserna kommer att stiga igen till hösten, tror han. Just nu gör matkedjorna allt för att slippa höja, förklarar han.
Kanske har finansministerns möte med matkedjorna i mars haft effekt, liksom de prissänkningskampanjer som exempelvis Coop och Lidl haft under våren.
– Finansministerns möte satte igång något. Branschen förstod att de inte kan ta ut hela prisökningarna av konsumenterna. Handlarna får sänka sina egna marginaler i stället.
Många konsumenter tycker nog att detta är helt rimligt, konstaterar han. Gemene man, som vacklar under prisökningar och räntehöjningar, tycker nog inte så jättesynd om handlare som får lite sämre vinst.
Pressade butiker
Men butikerna är pressade, de ser över allt nu, berättar han. Scheman, öppettider och sortiment – allt omprövas.
– De gör massor nu.
Frågan är om höjningarna tar fart igen om fokus riktas åt ett annat håll än på matpriserna. Det vet man inte, men klart är att konsumenter handlar mycket mer på extrapris nu, och att lågpriskedjorna har fått många nya kunder, konstaterar han.
– Det kunderna gör nu när de har fokus på priset och handlar i olika butiker, det kommer att fortsätta, säger Ulf Mazur.