Matpriserna ökade igen i oktober

Det Ă€r för tidigt att andas ut nĂ€r det gĂ€ller matpriserna. Efter att ha legat stilla nĂ„gra mĂ„nader steg de i oktober med 0,3 procent jĂ€mfört med mĂ„naden innan, enligt den oberoende sajten Matpriskollen. –Mycket sticker ivĂ€g i pris nu, sĂ€ger Ulf Mazur, vd och grundare.

Olivolja hör till de varor som blivit dyrare i oktober. Arkivbild.

Olivolja hör till de varor som blivit dyrare i oktober. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi2023-11-06 05:29

Var tredje vara har gĂ„tt upp i pris under oktober, visar Matpriskollens undersökning av drygt 43 000 artiklar hos alla de större kedjorna. Sedan nĂ„gra mĂ„nader har flera stora varugrupper visat fallande priser, som mejerivaror och grönsaker. Nu Ă€r det annorlunda.

– Det Ă€r en rekyl, sĂ€ger Ulf Mazur.

Han förklarar att för vissa varor, som juice och olivolja, handlar det om skördar som slagit fel. DÄ har vÀrldsmarknadspriserna gÄtt upp.

– Det tar lite tid, men till slut slĂ„r det igenom. Och nĂ€r det höjs sĂ„ höjs det vĂ€ldigt mycket.

För juice kan det handla om flera kronor per paket, och för olivoljan Ànnu mer.

Höjt vÀrldsmarknadspris

Han konstaterar att vÀrldsmarknadspriset för kakao har stigit rejÀlt, men Ànnu mÀrks inte det i chokladprodukterna hÀr. Men det kommer, tror han.

NÀr prisökningstakten mÀts i Ärstakt blir talen inte sÄ stora som för ett Är sedan. DÄ, vintern 2022/2023, steg inflationen mycket snabbt. Nu jÀmförs prisökningarna mot detta, och det innebÀr att takten ser lÀgre ut.

I dagslÀget ligger matprisökningarna pÄ Ärsbasis pÄ 6,1 procent. Ulf Mazur tror att inflationstakten Àven för maten kan komma ned i de 2 procent som Riksbanken sÄ hett önskar. Inte nu, men i alla fall sÄ smÄningom.

– Alla faktorer som samverkade dĂ„ priserna steg sĂ„ snabbt gör inte det lĂ€ngre.

ÄndĂ„ finns oroande tecken. I somras sĂ€nktes priserna pĂ„ en massa mejerivaror. Bland annat Arla gick ut och berĂ€ttade om prissĂ€nkningar pĂ„ runt 10 procent. Fast nu har mejerivarorna ökat i pris igen – prisökningen för varugruppen i oktober jĂ€mfört med september var 0,9 procent.

– Det kan vara sĂ„ att priserna justeras tillbaka igen.

Ica höjde mest

Matpriskollen har ocksÄ klÀm pÄ hur de stora matkedjorna har betett sig under oktober. Coop höjde sina priser med 0,2 procent och Hemköp med 0,1 procent enligt Matpriskollens undersökning, medan Willys och Citygross behöll sina prisnivÄer oförÀndrade.

– Ica höjde mest, med 0,4 procent. Ica Maxi hĂ„ller emot och vill kĂ€mpa mot lĂ„gpriskedjorna, men Ica-butikerna har sĂ„ vĂ€ldigt olika priser. MĂ„nga Maxi-butiker sĂ€nker, men mĂ„nga andra Ica-butiker höjer sina priser. Det Ă€r sĂ„ otroligt stora prisskillnader inom Ica, sĂ€ger Ulf Mazur.

Prisutvecklingen i procent för de kategorier som ökat mest i pris den senaste mÄnaden.
Prisutvecklingen i procent för de kategorier som ökat mest i pris den senaste mÄnaden.
Fakta: Stigande matpriser igen

Prisutvecklingen pĂ„ mat var 0,3 procent i oktober jĂ€mfört med september. Även för dagligvaror, som Ă€r en vidare kategori, var prisutvecklingen 0,3 procent.

I september var priserna pÄ mat oförÀndrade. I augusti steg de nÄgot, medan de var oförÀndrade under sommaren.

I Ärstakt Àr prisutvecklingen pÄ mat nu 6,1 procent, för dagligvaror 5,7 procent.

28 procent av alla de drygt 43 000 varor som Matpriskollen undersökt har höjts i pris. 59 procent har legat stilla, medan 13 procent har minskat i pris.

Matpriskollen Àr ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser frÄn de olika kedjorna. Konsumenter kan anvÀnda appen gratis för att jÀmföra priser och erbjudanden. Företaget Àr fristÄende och finansierar sin verksamhet genom att sÀlja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

KĂ€lla: Matpriskollen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!