Matpriserna steg rekordmycket i maj

Kött, margarin och ost är mat med rekordstora prisökningar i maj. Nu är prisökningen på mat 1,4 procent bara för maj – betydligt mer än under hela förra året, enligt prisjämförelsesajten Matpriskollen.

Nu blir det annat än oxfilé på många svenska tallrikar. Arkivbild.

Nu blir det annat än oxfilé på många svenska tallrikar. Arkivbild.

Foto: Dan Strandqvist/TT

Ekonomi2022-06-11 06:30

Priserna på mat fullkomligt rusar. Enligt Ulf Mazur, grundare av den oberoende prisjämförelsesajten Matpriskollen, är det vi ser nu rekord.

– Vi har undersökt 42 000 artiklar i de stora kedjorna under maj. Vi har en prisökning på 1,4 procent bara under den månaden, säger Ulf Mazur.

De produktgrupper som ökat mest är kött, följt av ost och mejeriprodukter. Vissa varor, som exempelvis bordsmargarin av några märken, har gått upp med mellan 35 och 43 procent. Kyckling, ägg och vissa mejeriprodukter har ökat upp emot 40 procent.

Enligt Matpriskollen är nu prisökningarna 5,2 procent i årstakt, högre än de 5 procent som rådde under april.

Ulf Mazur befarar att matpriserna kommer att fortsätta att skena.

Blir värre

– Det blir värre. Vi har inte sett så här stora och snabba ökningar någonsin.

Priserna höjs i olika takt för olika produktgrupper, eftersom de sätts i förhandlingar mellan de stora livsmedelskedjorna och producenterna, och alla produktgrupper förhandlas inte samtidigt, förklarar han. Därför har inte priserna ökat jämt över alla varor ännu.

– Branschen fungerar så att varorna höjs successivt, vissa kategorier börjar höja. Men allt blir dyrare.

Matpriskollen har låtit Sifo fråga runt 1 000 svenskar hur de tänker tackla de skenande matpriserna. De flesta säger att de tänker köra mindre bil, köpa mindre kläder och också lägga mindre pengar på nöjen och fritidsaktiviteter, berättar Ulf Mazur. Däremot är svenskarna mindre benägna att dra in på abonnemang för streamingtjänster, vilket han tycker är en aning förvånande.

Det står dock klart att många kommer att få det riktigt tufft med ekonomin när både maten, bostadslånen och bränslet snabbt blir dyrare, konstaterar Mazur.

Mycket besvärligt

Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, tycker också att läget är mycket besvärligt. Prishöjningarna är stora nu. Hon förklarar att det både beror på effekterna av pandemin, med flaskhalsar, leveransproblem och brist på olika varor, och på kriget i Ukraina.

– Ukraina och Ryssland är stora livsmedelsproducenter. När det inte kan produceras där går priserna upp. Det påverkar alla i livsmedelskedjan, säger Karin Brynell, och konstaterar att varken hon eller särskilt många andra som är vuxna nu har varit med om något liknande.

Billigare märken

Många kunder som häpnar över de rusande priserna funderar kanske över om handlarna passar på att höja lite extra nu, när alla priser ändå stiger. Fast det har Karin Brynell svårt att tro.

– Med tanke på hur pressade konsumenter är så vill handlarna ha så konkurrenskraftiga erbjudanden som möjligt. Alla är nog måna om att inte höja mer än nödvändigt.

Karin Brynell berättar att det redan nu märks att folk växlar över till billigare produkter och märken.

– Det kan på sikt drabba sådant som ekologiskt och svenskproducerat, säger hon.

Men svenska hushåll lägger förhållandevis lite av sin hushållsbudget på mat, kanske så lite som 12 till 13 procent, förklarar hon.

– På sikt får vi nog se att maten tar en större del av kakan, säger Karin Brynell.

Fakta: Matpriskollen

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden.

Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!