Större fokus på matpriser och sämre privatekonomi har gjort konsumenten mer prismedveten och illojal mot sin lokala handlare.
– Konsumenten är på sin vakt, konstaterar Mazur.
Rädslan för att tappa kunder gör att butikerna drar sig för att höja priserna. Men en svag krona, ökade kostnader för löner, hyror och tuffa förhandlingar med leverantörer bakbinder handlarna, enligt Ulf Mazur.
– Kedjorna vill absolut inte gå ut med prisökningar, många har inte råd att handla och alla kollar på priser. Samtidigt är verkligheten den att leverantörer inte kan sälja med förlust och då måste kedjorna släppa igenom prishöjningar.
Fler höjningar väntas
Priserna på mat har ökat med 0,2 procent under juli och priset har höjts på 20 procent av varorna, enligt Matpriskollens sammanställning av ordinarie-priser på runt 43 000 artiklar hos de stora kedjorna.
Prisökningen är inte jämnt fördelad mellan kedjorna. Coop går i täten med en prisökning på knappt en procent. Resten lär bli tvungna att hänga på i närtid.
– Vi kan förvänta oss att andra också kommer behöva höja priserna när vi ser en aktör som behöver höja så här mycket.
Olivoljan "rakt upp"
Frysta grönsaker, chokladdryck, frukt och den politiskt laddade falukorven är bland de varor som ökat mest i pris under juli.
Även olivoljan har blivit dyrare och är i riskzonen för framtida ökningar. Torka i Spanien har lett till halverade skördar som driver prisuppgången. Ulf Mazur spår en ökning på mellan 15 och 30 procent.
– Priserna har gått rakt upp. Men det kommer att öka mycket mer, säger han.
Som konsument gäller det att ha koll eftersom de varor som höjs, ofta höjs rejält.
– Det är inga dåliga höjningar. Det är en jättestor ökning på flera varor.
Använd konsumentmakt
Affärernas röda prissänkningsskyltar blir också allt färre. Ett tecken på att kampanjerbjudande är dyra för affärerna.
Ulf Mazur tycker inte att det ska avskräcka någon från att leta efter de rabatterade varorna som finns.
– De kampanjerna man gör har ofta högre rabatter på än någonsin. Vi vill ju fortsatt se att de kämpar om oss som konsumenter.
Vill man hålla nere matkostnaderna gäller det att använda sin konsumentmakt. Man ska vara "multilojal" och inte skämmas för att titta i fler butiker än sin vanliga, säger Ulf Mazur.
En förändring i inställning som redan tagit fart.
– Det är ett paradigmskifte. Svenska folket tycker att det är helt okej att handla i olika butiker. Då måste de med högre prisprofil slåss ännu hårdare för att du ska komma tillbaka.