Matpriserna tros fortsätta uppåt i år

Maten blev bara dyrare och dyrare i fjol – ökningarna på mat blev hela 15,4 procent.
–Jag tror att ökningstakten i år kommer vara lägre, men priserna kommer fortsätta att öka, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Lyxvaror? Både smöret och knäckebrödet blev rejält mycket dyrare, Arkivbild.

Lyxvaror? Både smöret och knäckebrödet blev rejält mycket dyrare, Arkivbild.

Foto: Leif R Jansson /TT

Ekonomi2023-01-09 05:30

Priserna på mat ökade med 15,4 procent under 2022, enligt Matpriskollen, som regelbundet gör undersökningar av hur priserna på över 40 000 olika artiklar som vi behöver dagligdags utvecklas.

Inte sedan i början av 1980-talet har ökningarna varit så stora, enligt Statistiska centralbyrån (SCB), som också gör prisundersökningar. Matpriskollens undersökningar går inte så långt tillbaka som SCB:s, och metoden skiljer sig lite från SCB:s.

Men SCB och Matpriskollen är överens. Det vi har varit med om i fjol liknar inget vi upplevt på flera decennier.

– Helt plötsligt såg vi hur tendenserna från andra halvåret 2021 fullkomligt briserade. Kaffe, oljor, pasta, kyckling och mejerivaror rusade i början av förra året.

Sedan kom kriget. Då tog prisökningarna fart brett. Allt ökade snabbt, trots att prisändringar är en ganska trög och omständlig process för svenska kedjor, förklarar han.

Snöboll som rullar

– Priserna rusade ännu mer, de skenade. Kyckling och ägg fick snabbhöjas igen i maj, och sedan fortsatte snöbollen att rulla.

Bordsmargarinet, osten, köttet, fisken, brödet och mjölken hör till det som fått oss att häpna mest. För vissa varor ligger prisökningarna på en bra bit över 30 procent.

Under hösten har ökningstakten varit lite lugnare, konstaterar han. Någon procents ökning varje månad i början av hösten, och nu i december "bara" 0,5 procent på matrelaterade produkter. Men det kan jämföras med 2021, då maten ökade med 1,1 procent på hela året.

Men alla varugrupper har inte höjts ännu, konstaterar han. Hygienprodukter, som tvål och schampo, har i princip legat stilla. Sockerstinna varor, som choklad, godis och sylt, har dragit iväg först under december.

Men det är prishöjningar att vänta även i år. Ulf Mazur förklarar att eftersläpningen är ganska stor, de prishöjningar vi ser nu är resultatet av kostnadsökningar för flera månader sedan. Producenterna förhandlar med kedjorna, och det tar tid.

Men han noterar också att kedjornas egna varumärken har höjts mer än de varumärken där producenterna får förhandla om priset.

Behöver inte förhandla om egna märken

– För sina egna märken behöver de ju inte förhandla om priset. Då går det snabbare att höja, säger Ulf Mazur.

I år tror han att maten kommer att fortsätta att öka i pris. Kanske inte lika hetsigt snabbt som i fjol, men ändå öka. Det innebär att inflationsrallyt inte är över ännu, och alla stackars plågade konsumenter blir bara fattigare.

– Varje procent som maten stiger i pris innebär tre miljarder kronor i försämrad köpkraft, säger Ulf Mazur.

Fakta: Så mycket steg matpriserna

På tolv månader (1 januari 2022 till 1 januari 2023) steg matrelaterade produkter 15,4 procent. För dagligvaror, som är en vidare kategori, var prisökningen 13,1 procent.

Kategorin matfett har ökat mest, i genomsnitt 34 procent. Men det finns matfettsprodukter som ökat hela 50 procent i pris.

Mjölk och grädde har ökat 32,7 procent, hårdost drygt 30 procent, ägg 24 procent och kyckling nära 24 procent.

Under december var prisökningen på matrelaterade produkter 0,4 procent. Mest har choklad och godis ökat, liksom marmelad, sylt, färska grönsaker och barnmat.

En produkt som sticker ut är brungräddat knäckebröd, som ökade i pris med mellan 16 och 21 procent under december.

Det finns olika tjänster och appar för konsumenter som vill ha koll på priserna. Dels har butikerna egna appar med sina erbjudanden, dels finns appar som Matpriskollen och Ereklamblad.se

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!