Beslutet börjar gälla på fredagen och innebär att högst tillåtna vikten för axellasten på tågvagnar på sträckan Gällivare-Råtsi går från 30 till 25 ton.
"Det är olyckligt att vi tvinga sätta ner bärigheten, men säkerheten går alltid först. Det kommer att påverka malmtrafiken på sträckan men persontrafiken kommer inte att påverkas", säger Staffan Ökvist, underhållschef på Trafikverket Nord, i ett pressmeddelande.
Den nya maxvikten påverkar LKAB:s verksamhet.
"Det här är mycket oroande, Malmbanan är vår Suezkanal. Fungerande tågtransporter är avgörande för hela vår verksamhet och den stora omställning vi planerar", säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat på LKAB, i ett pressmeddelande.
Gruvjätten måste nu minska lasterna med 20 procent för de tåg som trafikerar sträckan. I dagsläget går det dock relativt få malmtåg mellan Gällivare och Råtsi.
Ett spårbyte på den aktuella sträckan är planerat till 2025-2026, men Trafikverket ser nu över möjligheterna att tidigarelägga detta.
Rättad: En tidigare version av texten innehöll en felaktig uppgift om vilken vikt som ska sänkas.