Novo Nordisk redovisar som väntat ett kraftigt försäljningslyft. Under tredje kvartalet har försäljningen ökat med 29 procent till nästan 59 miljarder danska kronor (cirka 93 miljarder svenska kronor), skriver ledningen i delårsrapporten.
Även rörelsevinsten lyfter kraftigt, 33 procent, till närmare 27 miljarder danska kronor.
Resultaten var högre än vad analytikerna hade räknat med, trots att bolaget bara för några veckor sedan flaggade för högre siffror och lyfta helårsprognoser. Lönsamheten som är enormt hög, nästan varannan försäljningskrona är ren vinst, nådde dock inte riktigt aktieproffsens prognoser.
Företaget har det senaste året rusat på Köpenhamnsbörsen i anslutning till försäljningen av bolagets diabetesläkemedel som visat sig kunna användas för viktminskning. Försäljningen av läkemedlet Wegovy uppgick till 9,65 miljarder danska kronor, analytiker hade förutspått en försäljning på 8,07 miljarder danska kronor.
Efterfrågan har varit så omfattande att bolaget fått begränsa försäljningen i USA för att inte diabetespatienter som ursprungligen var tänkt att få läkemedlet inte ska drabbas. Novo Nordisk uppger att begränsningen kommer att fortsätta gälla på den amerikanska marknaden.
I Sverige är det fortfarande inte bestämt när medicinen, för viktkontroll, kan komma att lanseras, som en följd av den kraftiga efterfrågan i världen och vad produktionen hinner med.
Novo Nordisk har ett börsvärde på närmare 5 000 miljarder svenska kronor, mer än Danmarks samlade bruttonationalprodukt (BNP).